torsdag 9 juli 2020

Naturligt glutenfria (Marie)kex(-ish)

Kexen längst ner. 
Dessa kakor/kex blev riktigt uppskattade hemma! Både jag och barnen gillade. Jag tyckte att de påminde om Mariekex i smaken. Receptet är modifierat från Stora boken om naturligt glutenfri bakning av Karonlina Tegelaar (2014), och heter där Digestivekex. Jag har dock (såklart) ändrat en hel del jämfört med ursprungsreceptet, och dessutom omvandlat volymmått till viktmått. Och jag bakar ut dem tunnar. Här kommer min version.

NATURLIGT GLUTENFRIA (MARIE)KEX(-ISH), rätt många, typ 60 st
175 g fullkornsrismjöl
25 g solrosfröprotein (eller mer rismjöl)
50 g quinotto- eller quinoamjöl
50 g klibbrismjöl
50 g tapiocastärkelse
80 g farinsocker
1 tsk mald kanel
1-2 tsk vaniljsocker
1 tsk xanthangummi
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
80 g mjölkfritt margarin
½ dl dadelsirap (eller vanlig sirap, eller 4 skalade, urkärnade dadlar som mixas med vattnet)
ca 1 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser. Smula ner margarinet. Tillsätt sirap och så mycket vatten att det går att knåda ihop alltsammans till en smidig deg. Låt den svälla en liten stund. Kavla sedan ut tunt (2-3 mm) i rismjöl och ta ut kex med valfri form (t.ex. ett uppochnervänt dricksglas). Tips är att baka ut på silikonbakduk, så blir det lätt att lossa kexen. Lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar (blir 3 st hos mig) och nagga dem så att de inte sväller upp i ugnen. Grädda i 175 grader med varmluft, ca 15 min eller tills de har fått lite färg och är lite knapriga. Om man har kavlat degen ojämnt så att några kex är tjockare - låt dem eftertorka i ugnen när alla kex är bakade och ugnsvärmen avstängd. Ha då luckan lite på glänt för att släppa ut fukt. Låt kexen svalna utan bakduk och förvara sedan torrt och svalt.

Dessa kex är naturligt glutenfria, mjölkfria, vetefria, sojafria, havrefria, äggfria, majsfria (kolla dock xanthangummi, vaniljsocker och bakpulver), potatisfria (kolla vaniljsockret och bakpulvret), nötfria, fröfria om du använder rismjöl istället för solrosprotein. Innehåller ris (byt mot annat mjöl som tåls vid allergi), tapioca (kan bytas mot annan stärkelse som tåls, eller mot mer klibbrismjöl).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar