fredag 1 maj 2020

Naturligt glutenfria tunna pannkakor

Har ni läst "Hjälpa till, sa Pulvret" av Inger och Lasse Sandberg? Det har jag. Måååånga gånger. Boken handlar om morfar, som ska göra pannkakor samtidigt som han passar barnbarnet Pulvret. Pulvret vill hjälpa till, och allt går snett, varpå morfar skriker nej, nej, NEJ, upprepade gånger. Mycket roligt, tycker min egen Prinskorv, och med Pulvret i åtanke, presenterade jag pannkakskonceptet för honom. Det gick hem, fast han annars är ytterst skeptisk mot mjölmat (inklusive bröd). Bäst är att äta pannkakorna vid spisen medan jag steker dem. Helst med hemgjort äppelmos eller möjligen med jordgubbssylt. Och det är "Doddo" som ska vispa och mäta mjöl. Inte mamma!

NATURLIGT GLUTENFRIA TUNNA PANNKAKOR, 4 små
½ dl fullkornsrismjöl
½ dl fullkornsmajsmjöl
½ dl tapiocastärkelse
2 msk klibbrismjöl (glutinous rice flour)
1 msk solrosfröproteinpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1 knivsudd xanthangummi
rismjölk eller vatten till lagom konsistens (kanske 2 dl)
rapsolja till stekning

Blanda alla torra ingredienser (du kan byta ut mjölsorterna och solrosfröproteinet mot andra mjölsorter). Vispa ner rismjölken och blanda till en slät smet. Låt den svälla i 5-10 min; den ska vara ungefär som vanlig pannkakssmet i konsistensen (flyta ut litegrann, men den får inte vara rinnig). Om den är för lös kan du dutta i lite mer xanthangummi eller mer mjöl, är den för tjock (mer som våffelsmet) får du hälla i mer vätska. Hetta upp en stekpanna (nonstick) på medelvärme. Häll i någon tesked rapsolja och sedan ca ½ dl pannkakssmet. Bred ut den till en liten pannkaka. När ovansidan har stelnat är det dags att vända den och steka andra sidan. I min stekpanna från Jamie Oliver brukar jag steka på värmenivå 5½-6 av 9, 2-3 min på första sidan och 1-2 min på den andra. Om jag använder en billigare lättare stekpanna, måste värmen vara på 6½-7 för att få liknande resultat. Lägg upp på fat och fortsätt steka resten av pannkakorna. Smeten fungerar även bra till plättar. Servera med sylt, färsk frukt eller bär.

Pannkakorna är glutenfria, äggfria, mjölkfria, sojafria, nötfria, vegan. Om du inte tål någon av mjölsorterna eller solrosfröprotein går det utmärkt att byta mot andra sorter (klibbris + tapioca byts mot annan stärkelse, mjöl + solrosfröprotein mot andra mjölsorter). Bakpulver innehåller ofta potatis- eller majsstärkelse - går bra att helt utesluta men pannkakorna blir lite mer kompakta. Vaniljsocker brukar också innehålla stärkelse men kan bytas mot vaniljpulver eller vaniljarom, vanligt socker eller uteslut helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar