torsdag 21 maj 2020

Naturligt glutenfria morotsmandelbullar utan mandel (naturligt sötade)

Här kommer ett recept på glutenfria mandelbullar utan mandel, socker och smör. Fyllningen får sin sötma av dadlar, mandelsmak av bittermandelarom och saftighet av finriven morot. Blev över förväntan gott! Ursprungsreceptet är (självklart) från min favoritbakbok när det gäller glutenfritt, men lite ändrat då jag och Prinskorven inte tål havre (jag får ont i magen, han är allergisk och får hösnuva). Och fyllningen har jag hittat på själv:-).

NATURLIGT GLUTENFRIA MOROTSMANDELBULLAR UTAN MANDEL, 25 st
200 g fullkornsrismjöl
100 g fullkornsmajsmjöl
75 g quinottomjöl (trefärgad quinoa mixat till mjöl)
25 g solrosfröproteinpulver
20 g fiberhusk
2 tsk stött kardemumma
1 tsk vaniljpulver
10 g jäst
6 dl (600 g) vatten

Blanda alla torra ingredienser med jästen. Tillsätt vattnet och rör ihop till en deg. Låt jäsa övertäckt i 1-2 timmar eller mer, beroende på hur bråttom du har. Gör fyllningen under tiden genom att mixa ihop:

8 st skalade, urkärnade färska dadlar (skala under vatten, så går det lättare)
½-1 dl vatten beroende på hur saftiga morötter du använder
½ tsk vaniljpulver
½ tsk bittermandelarom
75-100 g finriven morot

Kavla sedan ut degen till en rektangel, ca 20 x 40 cm (mjöla bakbordet och kaveln lite lätt om du tycker att det fastnar; jag brukar försöka att strunta i att mjöla för att undvika torra bakverk). Bred morotsfyllningen över och rulla ihop från långsidan. Skär i bitar och ställ på högkant på bakplåtspappersklädd plåt. Jäs ca 20 min om du har tid, eller grädda direkt i 175 grader varm ugn i 30-35 min. Låt svalna under bakduk.

Receptet är naturligt glutenfritt, vetefritt, sojafritt, nötfritt, äggfritt, mjölkfritt, veganskt. Mjölerna kan bytas mot andra mjölsorter om det är någon du inte tål, och istället för solrosfröprotein kan du ta mer mjöl. Tål du inte morot borde det fungera att använda t.ex. sötpotatis i fyllningen, eller gör en fuskmandelmassa av solrosfrön, melonfrön eller pumpafrön, dadlar och bittermandelarom. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar