torsdag 14 maj 2020

Naturligt glutenfria våfflor

Ni har familjens köksmaskinpark utökats med ytterligare ett våffeljärn. Prinskorven vill ju ÅSSÅ ha våfflor när pappan och brorsorna får! Alla som har försökt göra rent ett våffeljärn tidigare vet att det är omöjligt att diska, så att göra glutenfria spannmålsfria kokosfria våfflor i samma järn som de vanliga är uteslutet. Således blev det ett våffeljärn till. Och Prinskorven kunde få samma som de andra. Jag googlade lite på recept men skapade sedan mitt eget. Gott! Tycke jag. Prinskorven var inte fullt lika förtjust första gången, men med mycket sylt, gick det ner (och jag vågar inte tänka på hur det skulle bli med glass).

NATURLIGT GLUTENFRIA VÅFFLOR, 6-7 tunna
220 g naturligt glutenfritt mjöl (jag använde en blandning av fullkornsrismjöl, fullkornsmajsmjöl, klibbrismjöl och majsstärkelse)
1 tsk vaniljsocker (eller vaniljpulver om du inte tål potatisstärkelse)
1 tsk bakpulver (kan uteslutas)
½ tsk fiberhusk
290 g kolsyrat vatten
30 g kallpressad rapsolja

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt kolsyrat vatten och rör om till en slät smet. Rör ner rapsoljan och låt smeten svälla i minst 5 min. Grädda i våffeljärn, medelstark värme (på steg 4 av 5), lite längre än vad våffeljärnet tycker, så att våfflorna blir lite knapriga. Servera som de är eller med sylt eller äppelmos.

Våfflorna är mjölkfria, äggfria, sojafria, naturligt glutenfria, nötfria, vegan. Variera mjölblandningen efter behag. Ju mer stärkelse, desto frasigare våfflor. Det borde gå fint att ersätta fiberhusk med en knivsudd xanthangummi eller utesluta stabiliseringsmedel helt, men minska i så fall mängden vätska också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar