torsdag 23 april 2020

Currydoftande ugnsbakade grönsaker

Den här rätten blev så god att jag har gjort den inte mindre än tre gånger på kort tid. Jag lagar väldigt ofta grönsaker i ugnen (eftersom jag bakar bröd två-tre gånger i veckan och då vill utnyttja ugnsvärmen för att spara energi), men det som skiljer denna ugnsrätt från de jag tidigare har lagat, är att grönsakerna är tunnskivade. I synnerhet moroten blev jättegod på det här viset. Grönsakerna ska ligga trångt, så att det inte blir torrt, utan istället fullt av smak. Välj dina favoritkryddor - de jag anger nedan är bara ett förslag. Även grönsakerna kan bytas ut mot andra efter säsong.

CURRYDOFTANDE UGNSBAKADE GRÖNSAKER
100 g rotselleri i bitar
2 rejäla morötter i tunna slantar
1 rödlök i fina skivor
2 hackade vitlöksklyftor
400 g blomkål i buketter (använd även blasten)
2 plommontomater i klyftor
1 tsk currypulver (Urtekram har ett utan bockhornsklöver!)
malen kanel, kardemumma, nejlika, spiskummin, koriander, lökpulver, kalonji (nigella seeds) efter behag, ca ½-1 msk totalt
½ butternutpumpa i centimeterstora tärningar

I en ugnsfast form, blanda alla grönsakerna utom butternutpumpa med alla kryddorna. Lägg butternutpumpan på toppen. Grädda i ugnen, 40-60 min, 175-200 grader med varmluft (ställ in formen när du sätter på ugnen så att du utnyttjar ugnsvärmen, och stäng av ugnen en stund innan grönsakerna är klara, så utnyttjar du även eftervärmen). Servera som tillbehör eller ensamrätt med bröd. Mums!

Receptet är väldigt allergivänligt, så länge man väljer grönsaker och kryddor efter vad man tål.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar