tisdag 20 augusti 2019

Glutenfria sega surdegspinnar

När jag bakade de här sega surdegspinnarna, utgick jag från ett recept av Maria Blom och Jessica Frej (finns i deras bok "Helt glutenfritt"). Dock använde jag min egen surdeg baserad på enbart ris, ändrade lite ingredienser och proportioner samt tillsatte kryddor istället för att rulla pinnarna i frön. Mums! Som alla glutenfria bakverk är de godast samma dag som de gräddas.

GLUTENFRIA SEGA SURDEGSPINNAR, 16 st
1 sats surdeg (ca 170 g)
180 g fullkornsrismjöl
50 g fullkornsmajsmjöl
50 g tapiocastärkelse
6 g fiberhusk
1 tsk torkad timjan
1 tsk lökpulver
salt efter behag
260 g kallt vatten

Blanda ihop alla torra ingredienser. Tillsätt surdeg och vatten och rör ihop till en smidig deg. Låt jäsa ca 12 timmar i rumstemperatur. Kavla ut degen till en platta, ca 16 cm lång, 10 cm bred och 1 cm tjock (ELLER dela degen i 16 bitar och rulla ut varje bit till en fingertjock längd, ca 10 cm lång). Skär i 16 bitar och rulla till dem lite så att de får lite snyggare form. Lägg på plåt. Grädda, 10-15 min, 225 grader med varmluft.

Brödpinnarna är glutenfria, vetefria, mjölkfria, äggfria, nötfria, fröfria, sojafria, vegan. Byt majsmjöl mot mer rismjöl eller annat glutenfritt mjöl vid majsallergi. Tapiocastärkelsen kan bytas mot potatismjöl, majsstärkelse eller klibbrismjöl vid tapiocaallergi. Rismjöl kan bytas mot t.ex. majsmjöl, hirsmjöl, durramjöl eller bovetemjöl vid risallergi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar