onsdag 7 augusti 2019

Glutenfria hallongrottor med kastanjemjöl

Nu har jag experimenterat i köket igen... Denna gång testade jag att använda kastanjemjöl istället för mandelmjöl i det här receptet. Som jag ändå modifierade ganska friskt. Jag upptäckte dock att kastanjemjöl kräver betydligt mer vätska än vad mandelmjöl verkar göra, och kanske hade det behövts ÄNNU mer vatten. Kakorna sprack nämligen sönder när jag gjorde den lilla fördjupningen för sylten. Men de smakade gott ändå, och nu håller jag tummarna för att Prinskorven inte får en allergisk reaktion av kastanjemjöl (vilket jag inte tror, men man vet aldrig).

GLUTENFRIA HALLONGROTTOR MED KASTANJEMJÖL, 25 st
120 g kastanjemjöl
100 g glutinöst rismjöl
30 g fullkornsrismjöl
50 g kokossocker
2 tsk vaniljsocker (eller 1-2 krm vaniljpulver)
75 g mjölkfritt margarin
80 g vatten (kan nog ökas till åtminstone 90 g)
ca ½ dl hallonsylt till fyllning (jag använde "Bara Bär Hallon", den är utan vanligt socker och sötningsmedel)

Blanda alla torra ingredienser. Smula ihop dem med margarinet. Rör ner så mycket vatten som behövs för att få ihop allt till en hyfsat smidig deg. Rulla små bollar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Gör en fördjupning i varje och klicka i ungefär en tesked sylt. Grädda i 175 grader (med varmluft), 10 min. Låt svalna på galler utan bakduk. Förvara svalt och torrt.

Hallongrottorna är mjölkfria, fröfria, nötfria (om man använder ett margarin fritt från nötter, t.ex. Floras växtbaserade eller mjölkfria), äggfria, naturligt glutenfria, sojafria, vetefria. Innehåller ris - byt mot maizena + majsmjöl vid risallergi, och potatis (i vaniljsockret, använd vaniljpulver istället vid potatisallergi). Innehåller även kokos om man inte ser upp med margarinet och byter kokossockret mot t.ex. brun farin eller strösocker. Prinskorven är inte SÅ allergisk mot kokos att vi behöver utesluta kokossocker, men kokosolja använder jag inte för tillfället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar