lördag 9 februari 2019

Viltgryta (vegansk)

Här kommer ett recept på en smakrik gryta, som mår bra av att puttra riktigt länge på spisen. Den blir dessutom bara godare av att stå ett dygn innan den serveras, så en riktig toppenrätt att bjuda på om man vill förbereda kalaset i god tid innan. Jag valde att servera veggoköttet som tillbehör istället för att ha det i grytan (av allergiskäl), men jag rekommenderar verkligen att tillsätta knaperstekt oumph eller sojakött om man tål det. Servera gärna grytan med kokt eller pressad potatis, inlagda grönsaker eller syrad kål (jag gillar Tistelvinds syrade rödkål). Gott även att ha i kålrot och rotselleri i grytan, men jag hade inte det hemma när jag slängde ihop denna sats.

VILTGRYTA (VEGANSK), 1 rejäl sats
500 g fryst svampmix (fungerar nog även med färska champinjoner)
1 stor hackad gul lök
1 stor hackad vitlöksklyfta
3 stora morötter i slantar (ca 450 g)
3 stora rödbetor i klyftor eller slantar (ca 300 g, jag använde avlånga rödbetor och skar i slantar)
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
5 enbär
1 tsk timjan
1 bit apelsinskal
½ msk kantarellfond (går bra med annan grönsaksbuljong)
svartpeppar
Eventuellt en dutt balsamvinäger

Fräs svampen tills vätskan nästan har kokat in - det tar sin lagoma lilla tid. Förbered grönsakerna under tiden. Tillsätt dem när det bara återstår en bottenskyla vatten och rör runt. Blanda ner vatten, tomatpuré, timjan, apelsinskal, enbär och fond. Koka upp och låt alltsammans puttra på mycket svag värme under lock i någon timme, eller tills grönsakerna är rejält mjuka. Om du tycker att grytan är för såsig kan du koka ihop den lite eller reda av den med majsstärkelse blandad med vatten. Smaka av med svartpeppar,  eventuellt balsamvinäger (och salt).

Grytan är nötfri, fröfri, sojafri, äggfri, mjölkfri, glutenfri, vegan under förutsättning att fonden/buljongen är det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar