torsdag 21 februari 2019

Veganska glutenfria kroppkakor

Ett av mina bättre sätt att slappa/återhämta mig, är att laga mat eller baka. För mig är det nästan som meditation att knåda deg, fylla dolma, baka baozi eller gör zongzi. Nu försökte jag mig på en svensk husmansklassiker, som jag aldrig någonsin har ätit i originaltappning. Jag är helt övertygad om att min variant ligger lååångt från klassikern. Ska enligt kokboken serveras med smält smör (d.v.s. mjölkfritt margarin för vegan/allergivänlig version) och rårörda lingon. För lite grönsaker, tycker jag, och serverade dem med en massa rostad broccoli, syrade morötter och lingonsylten blandad med strimlad vitkål. Överblivna kroppkakor kan stekas när de har kallnat, eller frysas in och sedan värmas i kokande saltat vatten när man ska äta dem. Och fyllningen kan givetvis varieras med andra typer av fyllning, anpassad efter matgästernas allergier (säkert gott med marinerad tofu, men det tål inte Prinskorven).

VEGANSKA GLUTENFRIA KROPPKAKOR, en stor sats
1.25 kg kokt mjölig potatis (vikten avser kokt mängd, jag kokade ca 1.35 kg med skal på och skalade sedan)
150 g fullkornsrismjöl eller mer om degen är väldigt kladdig
salt efter behag - jag uteslöt då Prinskorven skulle äta, men blir godare med, ca 1 tsk skulle jag tippa på behövs

Fyllning:
Hackade champinjoner
Strimlad lila grönkål (fick av grannen!)
Strimlad purjolök
Hackad vitlök
Svartpeppar
Salvia, timjan
Saft och rivet skal av ½ citron
Salt eller soja efter behag (inte soja vid allergi mot soja, baljväxter, vete/gluten)

Fräs svampen till vätskan börjar kokat in. Tillsätt grönkål, purjolök, vitlök och olja och stek tills grönsakerna har mjuknat. Krydda med örtkryddor, citron, salt, peppar. Låt kallna.

Pressa eller riv potatisen (jag hade slarvat med kokningen, så vissa var lite hårda och därför blev degen väldigt stärkelserik och fuktig). Tillsätt mjöl och salt och arbeta ihop till en deg. Den kan vara lite kladdig men måste gå att hantera hyfsat bra. Dela i bitar, stora som större golfbollar, och forma till bollar. Gör en liten fördjupning i varje boll och tryck ner någon dryg tesked fyllning. Forma bollen runt fyllningen så att den är helt täckt. Lägg kroppkakorna på bakplåtspappersklädd plåt i väntan på kokning. HIT kan allt förberedas.

Koka upp rejält med vatten och salt i en stor gryta. Lägg i några kroppkakor åt gången och sjud försiktigt tills de flyter upp till ytan och sedan i 5 min till. Ta upp, låt rinna av och fortsätt med ett nytt gäng kroppkakor tills alla är kokta.

Dessa kroppkakor är mjölkfria, äggfria, nötfria, glutenfria, vetefria, sojafria (OBS - tänk på vad du använder i fyllningen!), fröfria, vegan, och innehåller inte heller majs och tapioca! Om du inte tål majsmjöl - testa att ersätta med potatismjöl eller något annat mjöl du tål, men justera mängden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar