fredag 1 maj 2015

Mycket enklare fooled fork aka pulled jackfruit

Förra årets hajp på veganmatsfronten var nog "pulled jackfruit", en vegansk variation av trendrätten pulled pork (i år verkar det bli maränger på spadet från konserverade baljväxter). Det dröjde ganska länge innan jag testade, och de recept jag fann imponerade inte. Men tillslut hittade jag ett sätt som var enkelt, gott och inte krävde särskilt stor ansträngning! Inspirationen fick jag från Yvonne Ardestanis app "MyEclecticKitchen". Jag ändrade lite här, lite där, och plötsligt hade jag ett supergott och mättande tillbehör till tortillas och tacos! Stort plus för att man slipper steget "steka jackfruit" och steget "göra barbequesås".

MYCKET ENKLARE FOOLED FORK AKA PULLED JACKFRUIT
1 burk omogen jackfruit i saltlag ("young jackfruit in brine"), finns i asiatiska butiker
500 g tärnad butternutpumpa
500 g krossade tomater
3 hackade vitlöksklyftor
1 stor hackad gul lök
100 g fint tärnad rotselleri eller 2 strimlade stjälkar blekselleri
150 g fint tärnad morot
ev. tärnad paprika i valfri färg och mängd
1-2 dl vatten
1-2 tsk paprikapulver (lite rökt om du gillar den smaken)
1 tsk spiskummin
½ tsk kummin
½ tsk kanel
1 krm malen kardemumma
1-2 msk blandade torkade örtkryddor (jag använder t.ex. timjan, salvia, rosmarin, oregano och dragon)
gärna 1 urkärnad, finstrimlad chilifrukt
ev. lagerblad
1 msk balsamvinäger eller pressad lime eller citron
rivet skal av ½-1 lime eller citron
1-2 dl vatten
ev. socker, salt och mer kryddor

Lägg alla ingredienser i en ugnssäker gryta. Lägg på ett lock. Ställ in grytan i 150 grader varm ugn med varmluft (175 grader utan varmluft), och låt den stå där i 1-1½ timme. Rör om och mosa jackfruit-bitarna så att de blir lite trådiga. Smaka av och servera!

Glutenfri, äggfri, mjölkfri, sojafri, nötfri, fröfri, vegan. Innehåller selleri - kan uteslutas vid sådan allergi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar