torsdag 28 maj 2015

Glutenfria hälsosamma kanelbullar

Jag har letat läääänge efter ett bra recept på glutenfria bullar. Ett där degen är lite seg och tuggig men inte kladdig och klistrig. Har testbakat andras recept utan att lyckas särskilt bra. Läst andras recept men varit missnöjd med ingrediensvalet. Även om bullar kanske hör mest till kategorin "fikabröd" vill jag göra dem så "nyttiga" att jag kan äta dem varje dag utan att behöva fundera på näringsinnehållet. För mig innebär det OK proteininnehåll, låg fetthalt och inte alltför mycket socker. Så snubblade jag över det här receptet. Och sneglade lite på det här. Tog en långpromenad i skogen och klurade på min egen variant. Resultatet följer nedan. Jag ska erkänna att jag var mer än skeptisk när jag plockade ut plåten ur ugnen. Bullarna kändes som studsbollar och jag trodde att det hade blivit ännu ett misslyckat bullbak. Några timmar senare provsmakade jag. Och blev NÖJD! ÄNTLIGEN! Även om det nog hade blivit ÄNNU bättre med mer fyllning, kanske i form av färska dadlar + tahini + kanel istället...

GLUTENFRIA HÄLSOSAMMA KANELBULLAR, 12 st
150 g durramjöl
50 g pumpafröproteinpulver (jag använder det här; en annan variant finns här;  kan ersättas av t.ex. mandelmjöl eller mixade pumpakärnor, även om det då blir högre fetthalt)
40 g tapiokastärkelse (även kallat tapiokamjöl, finns i asiatiska butiker)
15 g pofiber
10 g fiberhusk
1 msk chiafrön mixade till mjöl
2-3 msk sötningsmedel (som mäter som socker), agavesirap eller socker (kokossocker, brun farin, strösocker, råsocker...)
1 tsk malen kardemumma
15 g jäst
4 dl vatten
Valfri fyllning (jag använde sötningsmedel och kanel denna gång; traditionell margarin-socker-kanel/vanilj/kardemumma, riven mandelmassa, rivet äpple + kanel, mixade aprikoser + fikon + hasselnötter, mosade dadlar + kanel + tahini är andra förslag).

Blanda samman alla ingredienser. Rör om väl i någon minut. Låt degen jäsa övertäckt i några timmar. Ta upp den och platta eller kavla ut den till en cm-tjock platta. Jag behövde INTE mjöla bakbordet alls faktiskt, men om degen tenderar att fastna kan du mjöla med lite durramjöl eller pofiber. Strö på valfri fyllning och rulla ihop degplattan till en rulle. Skär den i 2 cm tjocka bitar och ställ dem med snittytan neråt/uppåt i bullformar (mina är i silikon) eller på bakplåtspappersklädd plåt. Låt vila på plåten någon timme och grädda sedan i 200 grader, ca 20 min (175 grader om du använder varmluft). Låt bullarna svalna HELT under en bakduk innan du provsmakar!

Dessa bullar är glutenfria, sojafria, spannmålsfria, nötfria, mjölkfria, äggfria, vegan, kan göras sockerfria och innehåller inget tillsatt fett. De innehåller dock pumpafrön (i form av protein) som känsliga individer kan reagera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar