lördag 1 februari 2014

Spenatsoppa med citron och glutenfria proteinmorotsscones

Jag har precis börjat ta tag i mina dåliga matvanor igen. Efter två år av nästan bara matintag på kvällen är det verkligen dags att börja vara en bra förebild för mina små telningar, och faktiskt äta både frukost och lunch (utöver middag och kvällsmål, alltså). Till min hjälp har jag en av Sveriges bästa idrottsfysiologer/dietister, som bland annat har coachat flera elitidrottare till bättre hälsa såväl fysiskt som psykiskt. Hon har hjälpt mig förut, och tack vare att hon ännu inte har gett upp hoppet om mig, tyckte hon att det var OK att samarbeta än en gång. Så - nu räknar jag kalorier, proteiner och kolhydrater med målsättningen att få i mig "bra" mat "rätt fördelat" över dagen. Eftersom jag ständigt för en kamp mot mina gamla ätstörningsspöken när jag väger så lite som jag gör nu och har så låg kroppsfett-% (först en jobbig graviditet och ovanpå det amning med allergianpassad kost p.g.a. lillpysens eksem), är det en rejäl utmaning, framför allt psykiskt. Det tar mycket kraft att ändra tankesättet "äta mindre än du ska" till "äta enligt målsättningen eller större mängd än det", och det som motiverar mig just nu är att jag vill bli starkare och bygga mer muskler. Den här lunchen är egentligen lite för näringsfattig och om du är VAN vid att äta lunch behöver du definitivt lägga till en frukt, något pålägg (som t.ex. mandelsmör eller något annat lite fetare), och kanske även ha lite veggogrädde i soppan. För dig som går på 5:2-diet är det däremot ett superbra alternativ de dagar du fastar! Hela måltiden som den är skriven här nedan ger ca 290 kcal, 34 g kolhydrater, 5 g fett och 31 g protein om du lägger till 50 g gurka att ha på brödet.

SPENATSOPPA MED CITRON
300 g hackad fryst spenat
2 dl vatten
1 msk näringsjäst (finns bland annat på iHerb och hos Råvarubutiken)
1 krm vitpeppar
1 liten finhackad vitlöksklyfta
finrivet skal av 1/4 citron
(salt eller buljongtärning, men det hade inte jag i)

Lägg spenat och vatten i en gryta. Värm tills spenaten har tinat och soppan är varm. Tillsätt näringsjäst, vitpeppar, vitlök och finrivet citronskal. Servera bums!

GLUTENFRIA PROTEINMOROTSSCONES
½ skopa (d.v.s. ca 14 g) naturellt risprotein (jag har övergått till att använda Growing Naturals, som är mycket godare än alla andra sorter jag har provat - rekommenderas varmt! Och glöm inte att använda min rabattkod TGG629 för lite rabatt om du beställer från iHerb för första gången). Ersätt med något mjöl om du inte vill använda proteinpulver, men då blir proteinhalten förstås lägre (och använder du kokosmjöl behövs mycket vätska) och kaloriinnehållet annorlunda.
30 g pofiber
5 g fiberhusk
5 g kokosmjöl
1 tsk chiafrön
1 krm bikarbonat
1 tsk torkad rosmarin
1 tsk torkad oregano
½ tsk vitlökspulver
1 krm senapspulver
150 g finriven morot (jag river på rivjärn, i matberedare misstänker jag att det blir för grovt)
vatten till ganska blöt konsistens, ca 1-1½ dl

Blanda alla torra ingredienser. Knåda ihop med moroten. Tillsätt så mycket vatten att det blir en ganska blöt smet. Forma till tre platta scones. Jag gräddar mina i mikrovågsugnens crisppanna i 6 min. Om du använder vanlig ugn tar det nog bortemot 15-20 min på 200 grader (175 grader med varmluft). Bröden blir ganska blöta och smuliga, men jag tyckte att de var väldigt goda:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar