torsdag 6 februari 2014

Kelpnudelwok, balsamvinägerchampinjoner och krispig broccolisallad

För oss som inte äter gluten har det kommit en rad roliga nudel- och pastaalternativ sedan LCHF och raw food gjorde sitt intåg i Svensson-köket. Även om jag långt ifrån är något fan av LCHF och raw food, hindrar det inte att jag tar del av utbudet. Första gången jag smakade på kelpnudlar var jag dock inte överdrivet förtjust. TUGGIGT! Väldigt tuggigt, och lite knaprigt också, för den delen, och nudelhögen spretade åt alla möjliga håll eftersom nudlarna var så styva. Sedan började jag experimentera med att använda nudlarna i varm mat, och det var helt klart en hit (enligt mig)! Efter några minuters wokning/kokning med sås blir nudlarna inte fullt lika tuggiga, samtidigt som de behåller viss spänst. Så här KAN man tillaga dem om man vill. DOCK bör rätten kompletteras med en hel del kalorier, eftersom nudlarna i sig inte bidrar med någon energi alls (nästan), och inte någon direkt näring heller.

KELPNUDELWOK
300 g kelpnudlar (1 paket; jag har hittat dem på Willys och City Gross, så det är inte nödvändigt att beställa från utlandet)
150 g grovriven morot
100 g grovriven zucchini
50 g finstrimlad purjolök
1-2 msk (10-15 g) små näringsjästflingor
1 tsk coconut aminos (sojafri sojasås, kan ersättas med vanlig soja)

Woka grönsakerna mjuka. Tillsätt kelpnudlar och lite vatten. Låt puttra ihop sig i några minuter. Blanda ner näringsjäst och coconut aminos (eller soja) och servera.

BALSAMVINÄGERCHAMPINJONER
150 g färska skivade champinjoner
1 msk balsamvinäger
några varv på pepparkvarnen (jag brukar använda fem-pepparblandning för tillfället)
ev god olja

Blanda ihop och låt dra en stund.

KRISPIG BROCCOLISALLAD
150 g broccoli
chiliflingor
citronskal

Dela broccolihuvudet i buketter och skär stammen i mindre bitar. Lägg i en kastrull och häll kokande vatten över. Lägg på ett lock och låt det hela stå i 5-10 min. Häll av vattnet, krydda och servera till nudlar och champinjoner.

Tips: Om du beställer varor från iHerb för första gången får du gärna använda min rabattkod TGG629 för 5-10% rabatt på ditt köp:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar