tisdag 11 februari 2014

Raw kolafudge

Här kommer ännu ett recept på älgbajsliknande godsaker... Smakar MYCKET bättre än de ser ut att göra, för den som nu tycker att små bollarna liknar just älgbajs. Man kan ju i och för sig forma dem till någonting helt annat än kulor om man tycker att de är uppseendeväckande oaptitliga i den form jag skulpterade dem till. Oavsett utseende - de är himmelska! Denna gång ville jag ha ett lite knaprigare godis, och därför slängde jag alla ingredienser i min lilla mixer samtidigt. Den som vill ha ett "slätt" godis som påminner mer om de här drömlika godingarna börjar med att mixa mandeln till fint mjöl och tillsätter sedan övriga ingredienser. Och den som vill pimpa till bollarna med ytterligare smaskigheter, som mullbär eller kakaonibs kan förstås göra det. Mesquitepulver är lite knepigt att få tag på. Om du inte vill beställa via Internet (där finns den bland annat hos Råvarubutiken och på iHerb) är mitt hetaste tips att leta i hälsokostaffärer eller i butiker med raw-food inriktning. Ersätt i värsta fall med carob, men smaken blir INTE densamma.

RAW KOLAFUDGE
½ dl sötmandel
2 färska saftiga dadlar
4 mörka torkade aprikoser
½ msk mesquitepulver
1 knivsudd malen vaniljstång (vaniljpulver)

Lägg alla ingredienser i en mixer eller blender och mixa till lagom tuggig konsistens. Jag rekommenderar att undvika stavmixer om du inte har en speciell täckt "hacksats" eftersom du annars kommer att få mandelbitar i hela köket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar