söndag 26 januari 2014

Raw mandelfudge

De här små godbitarna är bland det smaskigaste jag har ätit i godisväg, alla kategorier minus möjligtvis choklad. Jag gjorde dem första gången i julas, när jag EGENTLIGEN hade tänkt köpa en ask Wienernougat, men ångrade mig när jag hade läst ingrediensförteckningen och insett att det nog inte kunde vara så svårt att åstadkomma något liknande själv. Annars är det faktiskt ett förhållandevis "rent" godis, utan tillsatser. Sedan var jag för snål för att köpa mandelspån, så istället för Wienernougat blev det någonting som kom att påminna om fudge eller kola i konsistensen. Så himmelskt gott att jag gjorde en liten sats till. Och en till. Och en till. Hemligheten bakom att få till en bra konsistens på sötsakerna är nog att inte mixa mandeln för länge så att den blir till smör, men heller inte så kort tid så att den blir "grovhackad". Det fungerar heller inte att slänga i alla ingredienser i mixern och "samköra" det hela heller. De torra ingredienserna måste mixas först och helst i en höghastighetsmixer av Vitamix-typ. Själv har jag en Tribest Personal Blender som jag är supernöjd med - förutom att den är lite jobbig att diska efter fudge-tillverkningen... Satsen nedan är nog minsta möjliga för att få till den i minsta medföljande mixerbägare till just den blendern. Om du har en annan variant eller en stor mixer bör du göra en större sats-.

RAW MANDELFUDGE, en liten sats (så att du kan göra en till sedan:-))
en handfull mandlar (så att det precis täcker botten av minsta mixerbägaren till Tribest Personal Blendern)
1 tsk kakaopulver
1 knivsudd vaniljpulver (malen vaniljstång)
2 färska saftiga dadlar

Lägg mandel, kakao och vaniljpulver i mixerbägaren, montera torrmix-kniven i den och kör till ett fint mjöl (men inte så länge att det blir smör!). Tillsätt urkärnade dadlar och byt till "smoothie"-kniven. Mixa ihop till ett mos. Forma små kletiga bollar, som du eventuellt kan rulla i någonting gott innan du smaskar i dig dem direkt. Eller ställer in i frysen för att spara till något senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar