tisdag 12 november 2013

Rostade örtgrönsaker med kanel och chili

Mer pumpa... Två sorter, till och med, och det blev upplysningsvis ett fantastiskt gott tillbehör (eller huvudrätt om man lägger till något proteinrikt, som t.ex. hommus, ärtröra eller edamamebönsallad). Jag åt upp hela satsen själv, men så är jag helt galen i grönsaker också. För den som håller sig till mer normala mängder grönsaker räcker receptet till minst 4 portioner...

ROSTADE ÖRTGRÖNSAKER MED KANEL OCH CHILI
½ butternutsquash, skalad, urkärnad och i tärningar
1 liten red kuri-pumpa eller annan matpumpa, skalad, urkärnad och tärnad
200 g brysselkål
1 rödlök i klyftor
1 morot i stavar
salvia, timjan, rosmarin
chiliflingor
kanel

Lägg alltsammans i en bakplåtspappersklädd långpanna. Strö över rejält med örtkryddor, lite chiliflingor och malen kanel. Ringla eventuellt lite olja över också när du ändå är i farten, och kanske någon nypa flingsalt om du är förtjust i det (jag skippar saltet). In i ugnen, 175-200 grader (den lägre temperaturen om du använder varmluft) i 30 min. Sänk värmen till 125-150 grader och låt stå i 20 min till. Klart att servera! Jättegott tycker jag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar