söndag 24 november 2013

Jordnötsbollar

I raden av konstiga produkter jag har beställt från USA vill jag nu tipsa om en stor favorit - Protein Plus' Roasted all natural peanut flour, som är ett fettreducerat rostat mjöl av jordnötter. Hög proteinhalt, lägre fett- och kolhydrathalt, och sjukt gott enligt mig. Som jordnötssmör fast utan salt och fett. Mitt första försök till att använda detta eminenta mjöl tillkom en kväll när jag inte alls hade tid och lust att stå i köket någon längre tid. Men det behövdes inte, för det gick på tre minuter att göra dessa små läckerheter! Kan smaksättas med annat efter eget tycke och smak, och det går alldeles utmärkt att utesluta dadlarna och bara använda jordnötsmjöl och mandelmjölk för den som inte vill ha sött utan bara jordnöt! För en nötfri version kan man såklart använda någon annan typ av vätska, som  havre-, soja-, ris- eller quinoamjölk (jordnöt = baljväxt). Psssst! Glöm inte att använda min rabattkod TGG629 om du beställer från iHerb för första gången! Läs mer här! Tyvärr kunde jag bara äta jordnötsmjöl vid två tillfällen. Sedan sparkade lillpys immunförsvar bakut och hans eksem blossade upp igen. Trots att de första blodproven visade låg sannolikhet för klinisk allergi mot jordnöt :-(.

JORDNÖTSBOLLAR
1 dl rostat jordnötsmjöl
2-3 färska dadlar (eller 1 medjool-dadel, de är större och torrare än de dadlar jag brukar köpa) - eller någon annan söt och kladdig frukt, som banan, mango eller äppelmos
mandelmjölk eller annan vätska (veggomjölk, kokosmjölk, vatten...) till lagom konsistens (det går åt mer om du använder pofiber i degen)
eventuellt ytterligare smaksättning: små russinbitar, torkade aprikosbitar, kakaonibs, hackad choklad, hackade torkade fikon, gojibär, mullbär, rivet apelsinskal, vaniljarom, någon starksprit (rom, arrak, whiskey kanske), kokosflingor, kanel, bananchips...
Ev 1 dl pofiber för lite mindre jordnötig smak och ruskigt bra konsistens

Blanda ihop jordnötsmjöl, eventuella torra smaksättningar och pofiber med dadlarna med hjälp av fingrarna eller en mixer. Tillsätt så mycket mandelmjölk och eventuella blöta smaksättningar att det blir en deg som går att forma. Gör små bollar och avnjut direkt. Eller rulla dem i något gott innan du smakar. Kan sedan förvaras i kyl i några dagar, eller i frysen (mina gick dock åt bums:-)).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar