lördag 31 augusti 2013

Pastasås med tomat och squash på beställning

Just nu är det rätt jobbigt att laga mat åt familjen. Jag har ingen matlust, och ingen inspiration heller, för den delen. Det känns mest besvärligt att komma på maträtter som alla kan tänka sig att äta alternativt tål att äta. Ofta lagar jag någonting till mannen och äldsta sonen, som tål allt och har ungefär samma smak (d.v.s. äter helst potatis, pizza, burgare och möjligen pasta) och någonting annat åt mig och minstingen (som inte verkar tåla soja men verkar fixa mycket annat om både han och jag undviker det - jag ammar fortfarande). Det här blev resultatet en dag då alla var trötta och lite krassliga. Den äldre pysen ville ha pasta med tomat och squash och så fick det bli.

PASTASÅS MED TOMAT OCH SQUASH PÅ BESTÄLLNING
75 g sojafärs (grov)
1 finskivad vitlöksklyfta
½ tärnad squash
300 g tärnade tomater
2 dl hackad bladpersilja
salt, svartpeppar
mjölkfritt margarin och/eller olja till stekning

Blötlägg sojafärsen och låt den rinna av. Hetta upp matfettet i en stekpanna och bryn färsen. Tillsätt vitlöken, och fräs vidare i 2 min eller något i den stilen. Blanda ner squash och tomat och låt puttra ihop sig i några minuter (5-10). Blanda ner persiljan och smaka av med salt och peppar. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar