måndag 26 augusti 2013

Amerikanska soyghurt-pancakes

Massor av sojayoghurt i kylskåpet - pysen skulle omöjligen hinna äta upp den innan bäst-före-dagen var passerad. Tills för inte så länge sedan var ju JAG storkonsument av just soyghurt, och satte lätt i mig ett halvt paket per dag. Före vi upptäckte att lillpysens eksem blev mycket mycket bättre om jag och han uteslöt soja i alla dess former ur kosten. Nu tål han till och med mango, jordgubbar och hallon, som han tidigare blivit lite röd om munnen av. Hur som helst gjorde jag amerikanska pannkakor till pysens lunch en dag. Just pannkakor och plättar är så himla smidigt att frysa styckevis och ta med som mellanmål eller lunch om man ska iväg någonstans.

AMERIKANSKA SOYGHURT-PANCAKES
1 dl sojamjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk strösocker
½ msk vaniljsocker
750 ml (ett paket) Carlshamns soyghurt naturell (eller någon smaksatt variant - uteslut i så fall socker och vaniljsocker)

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt soyghurt och rapsolja och rör samman till en lagom tjock smet (tillsätt mer mjöl om det behövs). Smeten blir tjock! Klicka ut den i mjölkfritt margarin upphettat på medelvärme i en stekpanna och grädda 3-4 min per sida. Jag brukar använda ca ½ dl smet per pannkaka/plätt och breda ut den lite så att varje pannkaka blir 5-7 cm i diameter. Går utmärkt att äta utan tillbehör, men med lite äppelmos, sylt eller färsk frukt blir det förstås ännu godare.

Om du vill frysa in pannkakorna - gör det styckevis (lägg dem en och en på en bricka, tallrik etc. som ryms i frysen och när de är genomfrusna förpackas de i lämpliga burkar eller påsar) så blir det enkelt att ta fram en lagom portion vid behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar