lördag 17 augusti 2013

Sojafärssås med hemodlade tomater

Något av det bästa med att bo i hus med lagom stor trädgård är möjligheten att odla sina egna grönsaker. I år blev det sockerärter, brytbönor, squash, morötter och frilandstomater. Några krukor med örter, förvildad gräslök, mynta (=ogräs), rabarber, rabatter med smultron, hallon, amerikanska blåbär, krusbär, vinbär och jordgubbar har vi också. Och några krukor med paprika av olika sorter i uterummet. Tyvärr blir det ingen skörd på körsbärs- och äppelträden i år heller, och gojibärbuskarna som vi planterade i våras ser lite medfarna ut. Men tomater har vi fått. Ganska många, faktiskt. Av några gjorde jag den här sojafärssåsen - som dock jag och lillpysen fick avstå ifrån p.g.a. eksemrisken:-(. Givetvis kan du använda köpta tomater istället för hemodlade - men jag vågar inte lova att smaken blir densamma.

SOJAFÄRSSÅS MED HEMODLADE TOMATER
200 g torr sojafärs (Biofoods använde jag denna gång, den är i ganska stora bitar)
½ finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
mjölkfritt margarin och rapsolja till stekning
300 g grovhackade tomater från egen täppa
2 dl vatten
2 msk senap (vanlig)
1 msk balsamvinäger
1 msk japansk soja
några kvistar timjan
svartpeppar
salt

Blötlägg sojafärsen i 10 min (i kallt vatten krävs det lite längre tid. Låt den rinna av ordentligt i ett durkslag. Fräs lök och vitlök mjuk i ganska mycket margarin och olja (jag använde en blandning). Tillsätt sojafärsen och bryn den ordentligt. Se till att röra om då och då så att det inte fastnar eller bränns vid! Blanda i tomaterna och fräs vidare i kanske 10 min. Tillsätt vatten, senap, vinäger, soja, timjan och svartpeppar och låt puttra ihop sig till en ganska fast röra i 15-20 min. Tillsätt eventuellt mer vatten vid behov. Fiska upo timjankvistarna. Smaka av med salt och peppar och servera till pasta, ris eller gryn av något slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar