lördag 10 augusti 2013

Glutenfria puffchokladproteinbars - uppdaterat!

Oj, xyz i min låda, vad goda dessa bars blev! Jag fick verkligen hålla fingrar och mun i styr för att inte sätta i mig hela satsen på en gång. Är inne i en chocoholicperiod nu, så av och till blir det mycket kakao och choklad som slinker ner i magen. Lyckligtvis verkar lillpysens eksem inte förvärras av mitt beroende. Grundidén till receptet kommer härifrån, men sedan har jag gjort om receptet så att det skulle passa mig och mina behov och vad som fanns i skafferiet hemma.Quinoapuffarna kan bytas ut mot andra puffar (av t.ex. ris, bovete, amaranth för glutenfritt, vete, dinkel m.m. för icke glutenfritt) och istället för hampaprotein kan du ta nöt- eller mandelmjöl. Ris- eller ärtprotein kan du säkert ta istället för sojaprotein. Andra gången jag gjorde barsen modifierade jag receptet lite. Jag tyckte att de blev bättre då - lite mindre söta, och med mindre bismak av sötningsmedel. Gojibären och chiafröna gjorde det hela lite knaprigare, något som jag saknade med första satsen. Ni får båda recepten här! För övrigt fick barsen godkänt med beröm av pysen den äldre.

GLUTENFRIA PUFFCHOKLADPROTEINBARS, ca 8-10 st
Samma tillvägagångssätt i båda försöken.

Första försöket (lite sötare)
3 dl quinoapuffar
½ dl sojaproteinpulver (Pro 92, innehåller sötningsmedel och vaniljarom)
1-2 msk hampaproteinpulver (50% protein) eller hampafrömjöl
1 msk kakaopulver
5 urkärnade dadlar
½ msk kokosfibermjöl
5 msk vatten

Andra försöket (lite knaprigare och godare tyckte jag)
3 dl quinoapuffar
3 msk (30 g) sojaproteinpulver (Pro 92)
2 skopor (30 g) hampaproteinpulver
½ dl gojibär
1 msk kakaopulver
1 tsk malen kanel
3 urkärnade dadlar
1 msk chiafrön
½ msk kokosmjöl
några msk vatten

Blanda quinoapuffar, proteinpulver (soja- och hampa) och kakao i en bunke. Mosa ihop övriga ingredienser i en skål (eller mixa!). Blanda puffröra med dadelröra. Tillsätt eventuellt mer vatten så att det går att få ihop alltsammans till en fast deg. Forma små bars eller bollar och förvara i frys tills de ska ätas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar