måndag 5 november 2012

Lyckad linscurry (igen) med kokosmjölk

Jag veeeet att det redan finns ganska många recept på linscurry här på bloggen. Men den här varianten blev så lyckad att jag faktiskt inte kan låta bli att dela med mig av den (receptet alltså, curryn tog slut i ett nafs och här sitter jag och är PROPPMÄTT). Currypulvret jag använder införskaffade jag i Malaysia, men det kan hända att det finns att få tag på i asiatiska butiker. Den här sorten är inte jättestark (med currymått mätt), dock smakar den betydligt mycket mer än vanlig "svennecurry" från de vanliga kryddföretagen. Du kan också blanda ditt eget currypulver av koriander, spiskummin, kanel, kryddnejlika, bockhornsklöver, kryddpeppar, muskotnöt och gärna lite fänkål. Samt chiliflingor.  Egen kokosmjölk gör du genom att hälla kokhett vatten över rivna kokosflingor. Låt det hela stå tills det svalnar, krama ur kokosen och använd vätskan. Ju mindre vatten i förhållande till kokos, desto tjockare kokosmjölk.

LYCKAD LINSCURRY MED KOKOSMJÖLK
1 msk currypulver
1 msk spiskummin
1 tsk malen kanel
2 lagerblad
5 hela kardemummakapslar
4 hackade vitlöksklyftor
1 tsk hackad ingefära
2 hackade gula lökar
200 g skivade champinjoner
1 stjälk selleri i fina bitar
3 hackade tomater
1 hackad morot
1½ dl röda linser
3 dl vatten (jag hade mer, vilket var lite för mycket, borde räcka med 3 dl, grönsakerna vätskar sig också)
skal av ½ obesprutad citron, skuret i långa remsor
2 dl kokosmjölk (lättvarianten använde jag)
1½ msk kokosmjöl (fiberprodukt) om det blir för såsigt och mer vatten om det blir för tjockt

Rosta kryddorna tills de börjar dofta. Tillsätt vitlök, ingefära och gul lök samt olja om du vill steka i det. Låt fräsa en kort stund under omrörning. Blanda ner övriga grönsaker och fräs vidare i några minuter. Häll i linser och vatten samt lägg ner citronskalen. Lägg på ett lock och låt alltsammans puttra tills linserna är helt sönderkokta. Eventuellt kan det behövas lite mer vatten. Häll i kokosmjölken och värm försiktigt. Blanda i kokosmjöl om du vill ha en fastare sås. Servera med basmatiris, (ång)kokt blomkål (om du har en riskokare med ånginsats kan du koka blomkål och ris samtidigt, som jag gjorde), en sallad på rårivna morötter, pressad citron och russin samt gärna mango chutney och kanske lite rostad lök på toppen. Mums!

Tips: Om det verkar bli en för såsig linscurry kan du koka den utan lock.

2 kommentarer:

  1. Wow. Visste inte att man kunde göra egen cocosmjölk så!!! Ska definitivt testa någon gång.
    Och det där med curry...alltså jag är så fascinerad av det faktum att man kan hitta samma smak på en viss curry fler gånger...jag menar , det är ju trots allt en krydda gjord på kryddor.
    Har gått förbi såna asiatiska butiker mer än en gång, och tänkt gå in, men där har det alltså stannat. Vid tankarna.

    Tack för din kommentar. Dina kommentarer är oftast till mycket hjälp och jag litar på dig till 100%.

    Många kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där sättet att göra kokosmjölk tillämpade min far alltid när jag var liten och det var svårt att hitta burkkokosmjök. Idag är det ju inga problem, men på 1980-talet var det inte så lätt.

      Tycker absolut att du ska vandra in i någon asiatisk butik någon gång! Fast jag kan ha viss förståelse för att det inte är så lätt att förstå vad det är du ser och än mindre vad du ska köpa... Vad gäller curry går det bra att blanda egen med, men som du skriver, det blir aldrig samma sak två gånger.

      Bra att kommentarerna hjälper dig! Känns bra att kunna dela med sig av sina erfarenheter.

      Kramisar!

      Radera