måndag 29 oktober 2012

Barnvänlig lasagne

ÄNTLIGEN fick jag Pysen att äta pasta MED sås! Genom att göra lasagne. Jag vet att han äter det med god aptit när det serveras på förskolan, så jag tyckte att det kunde vara värt ett försök. Dessutom var det roligt pyssel att göra tillsammans - Pysen la på plattor, jag hivade på såserna. Mycket fuskande var det i det här receptet. Jag orkade t.ex. inte göra någon bechamelsås, utan tog havregrädde istället, och tomatkrosset var smaksatt med örter. Såsen valde jag att mixa innan jag hade i sojafärsen, men det kan man såklart strunta i om man vill ha lite mer bitar att tugga på (då hade nog inte Pysen ätit, är jag rädd).

BARNVÄNLIG LASAGNE
½ finhackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
1-2 msk rapsolja
1 stor grovriven morot
1 pkt (ca 400 g) krossade tomater smaksatta med örter
4 dl vatten
2½ dl sojafärs
lite svartpeppar
1 msk torkade örtkryddor
750 ml havregrädde (Carlshamns)
nästan 500 g lasagneplattor
ev. lite smältbar sojaost

Fräs lök och vitlök i olja tills löken är mjuk. Tillsätt moroten och fräs vidare i 5 min. Blanda ner krossade tomater. Tag kastrullen från värmen och mixa det hela till en slät sås. Blanda ner sojafärs och vatten och låt puttra ihop sig i 5-10 min. Smaka av med lite svartpeppar och örtkryddor (salt behövs inte, de smaksatta tomatkrossprodukterna innehåller rätt mycket salt). Smörj en ugnssäker form. Häll lite havregrädde i botten och lägg på ett lager lasagneplattor. Täck dem med färsröra, häll havregrädde över och lägg på ytterligare ett lager lasagneplattor. Fortsätt att varva röra, havregrädde och lasagneplattor, tills röran är slut. Sista lagret ska bestå av lasagneplattor med havregrädde ovanpå. Riv lite smältbar sojaost över lasagnen och grädda sedan i ugnen, 30-40 min i 200 grader.

3 kommentarer:

  1. Kul, jag lagade också lasagne häromdagen. Noterar att du inte gör något slags bechamelsås, utan istället bara häller havregrädde. Helt klart bekvämare, ska testa det nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog gjort vanlig bechamelsås också någon gång, men sedan jag fick barn och blev lite latare blir det oftast snabbvarianten med havre-, ris- eller sojagrädde numera. Och ost i såsen har jag aldrig någonsin, som vissa recept anger att man ska ha. Mina föräldrar lagade heller aldrig mat med ost (undantag pizza), så övergången från allätare till vegetarian till vegan var ganska smärtfri i mitt fall. Till skillnad från de flesta i Sverige är jag inte uppfödd på mjölk till allt och ingenting. Tack och lov.

      Radera
  2. Ser väldigt gott ut, får nog bli lasagne här hemma någon dag till veckan :)

    Sv: Tack för din kommentar! Känner mig betydligt lugnare nu med Elsa än vad jag var med Astrid när det skreks. Precis som du skriver så är det ingen fara om de får skrika en stund nån gång, och det får Elsa erfara vid turerna till förskolan och så vidare..Men allra bäst vore det ju om hon helt enkelt bara ville sluta gasta och skratta lite istället ;) Kram

    SvaraRadera