lördag 1 september 2012

Rostade lyxgrönsaker för att fira

Ibland måste man fira lite. Som att det var sista arbetsdagen innan semester. Eller att mannen blev erbjuden ett jobb i Örebro (som han dock inte visste om han skulle ta eller inte - han tog det). Eller någonting annat väldigt, väldigt roligt, som att vi ska få en liten pys till i december :-). Hur som helst. Lyxiga grönsaker fick det bli till förrätt, med rostad färskpotatis, favoritärtröran och Karintorps tomatdressing samt bröd och Tofutti-ost till. Och ett STORT fat med härliga frukter och pistage-halva (finns i utländska affärer och består mest av socker och sesampasta, sjukt gott) till efterrätt. Och, det här var i slutet av juni, jag har bara inte hunnit publicera receptet förrän nu.

ROSTADE LYXGRÖNSAKER FÖR ATT FIRA
3 morötter i stavar
300 g champinjoner, fyrdelade
1 röd spetspaprika i strimlor
1 rödlök i skivor
250 g grön sparris, nederdelen skalad
250 g körsbärstomater
1 sötpotatis i långsmala bitar
½ blomkålshuvud i buketter
1 burk kronärtskockshjärtan i halvor

Lägg alla grönsaker utom kronärtskockorna i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Ringla lite olja och strö lite salt och peppar över om du vill (jag föredrar naturella grönsaker, faktiskt). Ställ in i 225 grader varm ugn i 40 min. Klart att servera!

Tips: Rosta lite färskpotatis under långpannan: Lägg 400 g skrubbad färskpotatis i bitar i smord ugnssäker form. Häll olja över. Strö salt, peppar, paprikapulver och valfri örtkrydda över. Rör om. In i ugnen, 1 timme. Rör om då och då.

3 kommentarer:

  1. Så glad över alla dina härliga goda recept. Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för berömmet! Blir jätteglad när mina recept uppskattas och andra än jag själv har nytta av bloggen:-D.

      Radera
  2. Nu har jag tittat in på din blogg även jag. Trevlig läsning och vad mycket gott man kan laga! /Daniel på jobbet

    SvaraRadera