lördag 15 september 2012

Chokladsnitt som är försvinnande goda

Det här "receptet" är ett av mina starkaste kort när vi har gäster, tror jag, för kakorna försvinner alltid i ett nafs, och mannen kan inte hålla tassarna borta från kakorna när de ligger på svalning. Degen är rätt god den också... Jag mäter aldrig upp ingredienserna med mått, så det är möjligt att mängderna som anges nedan behöver justeras litegrann. Mitt ögonmått är dock hyfsat, så jag tror att det ska stämma ganska bra.  Istället för pärlsocker kan man använda hackade nötter, mandel eller frön.

CHOKLADSNITT SOM ÄR FÖRSVINNANDE GODA
1 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2 msk kakaopulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100 g mjölkfritt margarin (fast eller flytande)
lite olja till konsistensen blir en formbar deg
pärlsocker till garnering

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarinet. Arbeta in det ordentligt. Om det inte blir en formbar deg, tillsätt lite vatten eller olja. Forma till ganska tjocka längder, och platta ut dem ordentligt på bakplåtspappersklädd plåt. Lägg en sträng pärlsocker mitt på varje längd och tryck till lite så att pärlsockret fastnar. Grädda i ugnen, 200 grader, i 10-15 min. Skär längderna i bitar innan de har kallnat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar