onsdag 15 juni 2011

Rostade bondbönsnacks

Efter ett antal dagar fyllda av en massa onyttigheter, som glass, glass, och mera glass och däremellan lite chips, tyckte jag att det var dags att skärpa till matvanorna en smula. Sagt och gjort. Splittade bondbönor hade jag i mina gömmor, och de borde gå att rosta på samma sätt som kikärter. Värt ett försök. Gott blev det, i synnerhet om man blandar det med lite russin eller annan torkad frukt, och kanske lite salta jordnötter också. Och lite nyttigare än den där chipspåsen... OBS! Ingenting för dig som har G6PD-brist (som jag och  två av mina barn har diagnosticerats med). Byt då mot andra bönor av valfri sort, men INTE favabönor, åkerbönor eller bondbönor.

ROSTADE BONDBÖNSNACKS
450 g splittade skalade bondbönor, blötlagda över natt och avrunna
1 msk vaniljsocker
1 msk sumak
½ msk spiskummin
½ msk paprikapulver
½ msk oregano
½ msk vitlökspulver
1 tsk dill
1 tsk malen kanel
½ tsk malen muskotnöt
½ tsk kinesisk fem-krydda
½ tsk cayennepeppar

Blanda ihop kryddorna. Rör ner dem i de avrunna bondbönorna och blanda väl. Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna och ringla ev. lite olja över. Rosta i ugn i 225 grader i ca 30 min, och eftertorka sedan på låg värme med ugnsluckan på glänt, tills bönorna är knapriga och torra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar