torsdag 9 juni 2011

Paprikawok

Det är helt galet. Hela Europa verkar ha fått fnatt efter den senaste tidens EHEC-larm, och odlarna står med lagrena fulla av grönsaker som ingen vågar äta. Så mycket bättre för mig då, som kan fynda billig paprika, gurka, tomater och aubergine av bästa kvalitet. Idag gjorde jag den här goda woken till middag. Liiiiite stolt över mig själv är jag, för det är inte så motiverande att ställa sig vid spisen när det är 28 grader varmt ute och lika varmt inne och man dessutom är känslig mot värme... Jag serverade woken med stekt (i mikron) aubergine och jasminris kokt med röda linser. Även pysen åt med god aptit - i mixad version.

PAPRIKAWOK
1 gul lök i strimlor
4 paprikor, röd, gul och orange, i strimlor
3 hackade vitlöksklyftor
1 torkad tofustång/"dragspelstofu" (dried beancurd stick), blötlagd, i bitar
2 små tärnade tomater
½ dl sweet chilisauce
2 msk svart risvinäger
1 msk kinesisk soja

Woka löken en stund. Tillsätt paprikan och woka en stund till. Blanda ner vitlök, tofustång i bitar samt tomater och låt det hela puttra ihop i några minuter. Smaksätt med sweet chili, vinäger och soja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar