lördag 25 juni 2011

Frukt- och fröbröd

Innan jag blev gravid, och magen fortfarande tålde vanligt mjöl, bakade jag jättemycket. Nästan varje helg, och oftast med surdeg. Sedan kom pysen, magen började krångla mer, och jag övergick till att äta glutenfritt. Och slutade nästan att baka. Jag äter inte så mycket bröd längre. Mannen äter heller inte mycket bröd. När vi har gäster brukar jag dock damma av de gamla bakkunskaperna. Senaste skapelsen är det här frukt- och fröbrödet, som jag bjöd mina föräldrar på när de var på besök. Själv smakade jag inte på det, men oj, vad gott det luktade!

FRUKT- OCH FRÖBRÖD
125 g hackade torkade fikon
125 g hackad torkad papaya och ananas (sötad, naturgodisvariant)
125 g pumpafrön
125 g solrosfrön
1 pkt torrjäst (50 g färskjäst)
1 msk vaniljsocker
1 tsk malen kanel
½ dl krossat bovete
ca 7-8 dl vetemjöl
ca 4 dl varmt vatten (ljummet eller kallt om du använder färskjäst)
2 msk kallpressad rapsolja
½ dl rapsolja
oskalade sesamfrön till utbakning

Blanda samman alltsammans till en knådbar smidig deg. Låt jäsa 1-2 timmar under bakduk. Baka ut till en limpa (eller två limpor, beroende på vad du har för bakformar), genom att först platta ut/kavla ut degbiten till en platta på sesamfröbestrött bakbord, sedan rulla ihop plattan som en rulltårta från långsidan. Lägg i smord(a) form(ar) och jäs någon timme till. Grädda i 175-200 grader i 40-50 min. Ta ur formen och låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar