måndag 7 mars 2011

Vitabönbollar med brunsås

Mer "köttmat" på veggovis... Fast dessa bollar blev tyvärr inte så köttiga som jag från början hade tänkt mig. Jag var nog lite för feg med kryddningen denna gång. Ambitionen var att bara använda "rena råvaror", men i efterhand hade det nog blivit godare med lite soja och stark chilisås i. Såsen är i alla fall genomfusk; med Bong's kantarellfond som grund var det ingen match att få till den! Potatis, ris eller pasta funkar bra till. Jag, som älskar grönsaker, serverade dessutom morötter och kokt brysselkål till. Fotot blev inte det bästa, med en väldigt kinkig pys och leverans av nya möbler från grannen var det lite hektiskt att få till middagen... Jag gräddade därför bollarna i ugnen, 225 grader i ca 20 min. Lite längre tid hade inte skadat. Men mini-Santosha tyckte att det var riktigt gott!

VITA BÖNBOLLAR
2 små gula lökar, finhackade
1 morot, finhackad
1 finhackad vitlöksklyfta
2½ dl kokta vita bönor
1 dl sojafärs
1½ dl vatten
½ dl jästflingor
½ dl pofiber
½ smulat lagerblad
svartpeppar
finhackad persilja

Fräs grönsakerna i lite olja tills de mjuknar. Mosa eller mixa bönorna. Blötlägg sojafärsen i vattnet. Blanda samman alltsammans till en ganska fast smet. Ställ gärna kallt i några timmar. Forma till runda bollar. Rulla eventuellt i glutenfritt ströbröd eller sesamfrön och stek sedan i stekpanna eller i ugn.

BRUNSÅS
2½ dl vatten
kantarellfond eller annan buljonpasta/tärning/fond efter smak
½ dl sojamjölk
1 msk maizenamjöl
lite soja
lite Heinz chilisås

Koka upp vatten och fond. Blanda ut maizena i sojamjölk och rör ner. Sjud tills såsen tjocknar. Smaka av med soja och chilisås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar