fredag 5 november 2010

Pumpacurry med kokosmjölk

Jaha, så har jag återigen gjort misstaget att laga något gott och sedan glömma bort att blogga om det. Grrrrr.... Någon gång i förra veckan, eller om det var två veckor sedan, lagade jag en curry på pumpa och kokosmjölk (m.m.) som jag tydligen mixade och frös ner i små portioner till pysen. Idag plockade jag fram en sådan burk till pysens lunch, och tusan, vad det luktade gott! Jag TROR att jag gjorde ungefär så här:

PUMPACURRY MED KOKOSMJÖLK
1 tsk korianderfrön
1 tsk malen kardemumma
1 krm kryddnejlika
1 krm malen kanel
½ msk spiskummin
curryblad
1 ganska stor butternutpumpa i tärningar
2 finhackade gula lökar
några strimlor finhackad ingefära
3 vitlöksklyftor, krossade
några blad grönkål från egen odling
1 stor morot i skivor
1 dl vatten
2 dl light-kokosmjölk (Santa Maria tycker jag är bäst)
pressad citron

Rosta kryddorna tills de doftar. Tillsätt allt utom grönkål, kokosmjölk och citron, och låt puttra under lock tills grönsakerna är nästan mjuka. Blanda ner grönkålen och sjud i 5 min till. Tillsätt kokosmjölken, värm och smaka av med pressad citron. Servera med ris kokt tillsammans med röda linser.

Tips: Ersätt pumpan med sötpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar