måndag 26 juli 2010

Ugnsbakade grönsaker, uppiffad ärtcreme och kanelbakad sötpotatis

Mannen är på grabbhelg, jag får hantera bebis och matlagning bäst jag kan. Det blir med andra ord ganska enkel mat för närvarande - med en unge på armen, i bärsjal eller otåligt väntande på en stol bredvid finns inte så många andra alternativ. Gott blev det dock ändå, det jag åt igår kväll.

UGNSBAKADE GRÖNSAKER
2 små squash (från egen odling!)
½ skivad aubergine
1 rödlök, cm-tjocka skivor
1 tomat i halvor
6 tudelade färska champinjoner
1 gul paprika i breda strimlor
1 kvist rosmarin
1 kvist citrontimjan
svartpeppar

Hiva alltsammans i en ugnssäker form, och släng in i ugn, 225 grader, i 30 min.

UPPIFFAD ÄRTCREME
1 dl gröna ärter
1 liten finhackad vitlöksklyfta
1 msk pressad citron
2 krm spiskummin
1 krm paprikapulver
några blad färsk basilika

Mixa med lite vatten till lagom konsistens.

KANELBAKAD SÖTPOTATIS
2 skalade små sötpotatisar i halvor
kanel

Lägg potatisen med snittytan uppåt i en ugnssäker form. Dutta på lite kanel. Släng in i ugnen tillsammans med grönsakerna i ca 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar