torsdag 30 januari 2020

Brända frön (istället för brända mandlar)

Vad gör man om man älskar brända mandlar, men den lilla allergikern som fortfarande ammar inte tål det? Då provar man samma recept men med frön istället. Snabbt och enkelt gick det, och gott blev det. Testa gärna! Jag använde solrosfrön och pumpafrön som jag först rostade i ugnen (den var ändå på) innan jag kokade dem i koncentrerad sockerlösning tills sockret kristalliserats.

BRÄNDA FRÖN (ISTÄLLET FÖR BRÄNDA MANDLAR)
150 g blandade frön (solros och pumpa), eller välj bara en sort
3/4 dl socker
2 msk vatten
2 krm vaniljpulver
en liten dutt malen äkta kanel

Rosta fröna lätt i ugnen, 200 grader, ca 10 min, eller i en torr stekpanna. Rör om någon gång då och då så att fröna blir jämnt rostade. Koka upp socker och vatten i en kastrull. Tillsätt fröna, vaniljpulver och lite kanel och rör runt. Låt det hela puttra tills sockret har kristalliserats. Häll upp i skål eller på bakplåtspapper för att svalna innan servering.

Nötfritt, glutenfritt, sojafritt, baljväxtfritt, spannmålsfritt o.s.v. men innehåller såklart nötter. Och socker. Hoppa över kryddorna om du inte tål. Jag älskar dock kombinationen kanel och vanilj och använder det gärna i allt möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar