lördag 11 januari 2020

Vebabgryta med svarta bönor

Den här veganska kebabgrytan med svarta bönor går snabbt att laga om man tar några genvägar: vegetariska kebabkryddade strimlor som jag hade i frysen, färdig ärter-majs-paprikablandning, färdig kebabkrydda (från Santa Maria), svarta bönor på burk och för att barnen inte ska protestera - tomatpuré istället för krossade tomater. Mina stora ungar gillar inte bitar av tomat i mat. Barnen var som vanligt skeptiska innan de hade smakat. Sedan slank grytan ner med skaplig aptit. Den ena pillade bort bönorna, den andra ärtorna och båda tyckte bäst om seitanstrimlorna jag använde som "kött". I det här fallet hade jag i frysen sedan jag köpt ett storpack från Seitanfoods när det var extrapris på grund av kort datum i min lokala butik, men det går förmodligen bra med vilken sort som helst. Om du inte har färdigkryddat är det bara att använda mer kebabkrydda och salt.

VEBABGRYTA MED SVARTA BÖNOR, 4-6 port
1 liten gul lök, finhackad
1 finhackad vitlöksklyfta
1 rejäl morot i slantar (jag använde en "räffelkniv" för skojs skull)
150 g veganskt kebabkött (jag använde seitan)
1 tetra svarta bönor (motsvarar ungefär 2 dl kokt mängd om du kokar själv)
1 msk paprikapulver
½-1 msk kebabkrydda (mer om du använder naturellt veggokött)
2 msk tomatpuré
vatten till lagom konsistens, kanske 3 dl
2 dl ärter-majs-paprika-blandning
salt efter behag
rapsolja till stekning

Fräs lök och vitlök i ganska mycket rapsolja tills löken är genomskinlig. Tillsätt morotsslantarna och stek i några minuter till. Blanda ner kebabstrimlorna och stek vidare tills de börjar få lite färg (tina gärna frysta strimlor först). Krydda med paprikapulver, kebabkrydda och tomatpuré. Häll i vattnet och rör om. Tillsätt svarta bönor. Låt det hela puttra ihop sig i 10-15 min. Blanda ner ärter-majs-paprika-blandningen och sjud i kanske 5 minuter till. Späd med mer vatten om det blir för tjockt, eller red av med lite mjöl + vatten (eller ha i mer tomatpuré) om det blir för tunt. Smaka av med salt. Klart att servera - helst med ris eller annat gryn (t.ex. quinoa, bulgur, hirs, teff, durra...).

Den här grytan är sojafri, nötfri, äggfri, mjölkfri, vegansk men just i denna tappning innehåller den gluten. Du kan använda sojabaserat kebabkött för glutenfri variant - men då blir den inte sojafri:-/. Innehåller baljväxter (ärter, bönor). Svarta bönor kan såklart bytas mot andra bönor, och tål du inte ärter kan du använda enbart majs istället för den frysta blandningen med ärter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar