onsdag 19 februari 2020

(Gammel)Mormor Vavvas banankaka - glutenfri

Jag har redan publicerat ett recept på min mormors banankaka här på bloggen, ett familjerecept, som är lite annorlunda jämfört med andra banankakor jag har hittat, och som ofta innehåller en rad kryddor. Denna är hyfsat ren och ursprungsreceptet innehåller bara ett ägg. Passar perfekt när man har bananer som håller på att bli bruna. Dessutom smakar kakan inte särskilt mycket banan, vilket är en stor fördel om man, liksom jag, inte gillar mogna bananer alls. Här är ett allergivänligt recept som uppskattades av alla i vår familj, med marginellt mindre socker än grundreceptet. Till och med storbarnen, som inte gillar Viggoanska grejer lika mycket som de mindre allergivänliga alternativen.

(GAMMEL)MORMOR VAVVAS BANANKAKA - GLUTENFRI
150 g naturligt glutenfria mjöl (jag använde 75 g fullkornsrismjöl, 45 g fullkornsmajsmjöl, 15 g solrosfröproteinmjöl, 15 g klibbrismjöl)
100 g brun farin (fuktiga varianten)
1 tsk (3 g) fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver (alltså malen vanilj, inte vaniljsocker)
½ tsk bikarbonat
200 g (3 små skalade) mosade bananer
40 g (2½ msk) olja
120 g vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt bananer, vatten och olja och rör samman till en smet. Häll den i en smord och bröad (med glutenfritt mjöl/polenta/pofiber) form, ca 1 liter. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, 40 minuter. Låt svalna under bakduk.

För extra lyxig version: Glasera kakan med florsockerglasyr, gärna smaksatt med rivet citronskal om du tål det.

Så länge man tål bananer är den här kakan enkel att allergianpassa. Som jag bakade den är den nötfri, glutenfri, vetefri, sojafri, äggfri, mjölkfri, vegansk. Innehåller potatis i bakpulvret - tål man inte det kan man öka mängden bikarbonat till 1 tsk och utesluta bakpulvret. Anpassa mjölblandningen efter allergier och tänk på vad du bröar formen med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar