fredag 7 december 2018

Naturligt glutenfria lussekatter 2018 (ris-majs-potatis)

När jag bakade ut den här degen och Lillprins Bus kom och undrade vad jag höll på med blev svaret ett stort MORR följt av: "Kom inte hit, för snart blir jag arg". Degen är nämligen E-X-T-R-E-M-T kladdig och svårarbetad. Jag hade i för mycket vatten i förhållande till övriga ingredienser, så om du försöker dig på receptet är det på egen risk. Om jag utgår från samma grund igen men använder mindre vatten och resultatet blir lyckat, uppdaterar jag receptet. Anledningen till att jag publicerar det? För att det är lättare att hålla reda på ett bloggrecept än en kladdlapp som ligger i en rörig hylla... Bakgrunden var hur som helst att jag ville göra allergivänliga lussekatter utan raffinerat socker för att Prinskorven skulle kunna smaka. Ris, majs och potatis är vi helt säkra på att han tål (än så länge, peppar, peppar), så dessa mjöler fick utgöra basen. Istället för vanligt socker använde jag färska dadlar, som jag mixade med vatten och jag glömde ha i olja, så det fick bli utan denna gång. Ersätt annars en del av vattnet med ½-3/4 dl olja (raps- alternativt kokos-, eller mjölkfritt margarin om du tål det). Ursprungsreceptet finns här.

NATURLIGT GLUTENFRIA LUSSEKATTER 2018 (ris-majs-potatis), 18 st
140 g fullkornsrismjöl (jag hade inte mer)
100 g potatismjöl
50 g fullkornsmajsmjöl
25 g risprotein utan smaktillsats (använd mer mjöl om du inte vill ha i proteinpulver)
10 g pofiber
10 g fiberhusk
10 g xanthangummi
½ tsk malen kardemumma
½ g (1 påse) malen saffran
10 g färsk jäst
100 g färska urkärnade dadlar
420 ml vatten vilket var för mycket, minska till 350 ml är mitt tips
mer mjöl (majs- eller ris-) till utbakning
russin om man gillar det (det gör jag)

Blanda alla torra ingredienser. Mixa dadlarna med 1½-2 dl av vattnet och tillsätt det tillsammans med resten av vattnet. Rör ihop till en kladdig deg. Låt jäsa i 2-4 timmar. Stjälp sedan ut den på väl mjölat bakbord och platta försiktigt ut till en centimetertjock rektangel. Här kan man välja hur man vill baka ut den:

  • Alternativ 1: Skär i remsor, snurra ihop till lussekatt-S, dekorera med russin och lägg på bakplåtspappersklädd plåt (eller på silikonbakplåtsskydd, det brukar jag använda, tycker det blir bäst). Jag testade detta först, men degen kladdade för mycket, så jag gick över till alternativ 2.
  • Alternativ 2: Sprid ut russin över degen, rulla ihop till en rulle med hjälp av kniv/slickepott/stekspade, skär i bitar och rulla med lätt hand ut dem till fingertjocka längder som snurras ihop till lussekatt-S. Eller behåll dem i snurrform (som bullar) och strö pärlsocker över. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt (eller silikonskyddad).
Jäs under bakduk i 1-2 timmar. Grädda i 200 grader med varmluft (225 grader utan), ca 15 min. Låt svalna under bakduk. 

Allergiinformation: Nötfria, fröfria, äggfria, mjölkfria, glutenfria, spannmålsfria, sojafria lussekatter. Om man inte tål potatis: använd majsstärkelse eller tapiocastärkelse istället för potatismjöl och ersätt pofiber med lite mer mjöl (och lite mindre vatten). Om man inte tål majs kan man använda mer rismjöl istället. Lussekatterna är dessutom raffinerat sockerfria (innehåller dadlar) och utan tillsatt fett.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar