torsdag 20 december 2018

Naturligt glutenfria lomper

Till mig och min lilla allergiska prinskorv har jag testat att baka glutenfria lomper. Lomper (singular lompe) är en sorts norska mjuka potatistunnbröd, som är mycket enkla att göra. Jag har i det här receptet använt risprotein för att få upp proteinhalten (det är riktigt kämpigt med växtbaserat protein när man måste äta nötfritt, fröfritt, baljväxtfritt och glutenfritt), men det går utmärkt att använda mer rismjöl istället. Vuxna vill nog gärna ha salt i brödet också, men eftersom jag använder det till en bebis, har jag valt bort det.

NATURLIGT GLUTENFRIA LOMPER, 8 st
400 g kokt, avsvalnad, skalad potatis (jag kokar med skal för bättre näringsvärde)
25 g risprotein (jag använder Growing Naturals original, men det är jättesvårt att få tag på, ersätt med mer rismjöl om du inte vill ha i något proteinpulver)
40 g fullkornsrismjöl
15 g tapiocastärkelse
1 krm xanthangummi
salt efter behag

Riv potatisen fint. Knåda ihop den med resten av ingredienserna. Dela i 8 bitar. Platta ut till runda cirklar, ca 2-3 mm tjocka. Hetta upp en stekpanna på spisen och stek varje lompe 2-3 min per sida. Var försiktig när du flyttar lomperna från "utbakningsplatsen" till stekpannan och likaså när du vänder dem. Förvara de stekta lomperna mellan två handdukar. Godast färska men går bra att frysa eller förvara i kylskåp.

Dessa bröd är allergivänliga! Glutenfria, mjölkfria, äggfria, fröfria, nötfria, sojafria, vegan. Tapiocastärkelse kan ersättas av potatisstärkelse (potatismjöl) eller majsstärkelse (maizena), risprotein och rismjöl kan bytas mot t.ex. bovetemjöl, durramjöl eller majsmjöl och istället för potatis kan man använda sötpotatis. Dock kan mängden mjöl då behöva ökas eftersom sötpotatis är vattnigare än vanlig potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar