torsdag 2 augusti 2018

Glutenfria bullar med himmelsk dadel-kokos-kanelfyllning

När jag satte igång med att baka dessa bullar, var tanken att det skulle bli kanelsnäckor. Det blev det inte. Jag utgick från ett recept jag hittade någonstans, men den degen var som cement när all vätska var tillsatt. Så jag hällde i lite mer vatten. Och lite mer ändå. Och sedan var det helt plötsligt lite för mycket vätska:-/. Det var helt hopplöst att hantera degen på bakbordet (jag testade inte, kändes direkt när jag rörde ihop den), så istället för snäckor blev det fyllda bullar. En klick smetig deg i silikonform, en klick fyllning, en klick smet till. Minimalt med kladd på bakbord. Perfekt! Och fyllningen var så god! Den MÅSTE jag göra fler gånger! Men degen lämnar en del att önska...

GLUTENFRIA BULLAR MED HIMMELSK DADEL-KOKOS-KANELFYLLNING, 16 st
350 g glutenfri mjölmix (egen variant: 100 g bovetemjöl, 100 g durramjöl, 50 g majsmjöl, 50 g tapiokastärkelse, 50 g naturellt finkornigt risprotein - jag använder Growing Naturals, allt annat är oätligt)
3 msk kokossocker
15 g pofiber
½ msk mixade chiafrön (chiafrömjöl)
½ msk fiberhusk
1 tsk xanthangummi
1 tsk nymalen kardemumma
1 tsk äkta kanel
1 krm vaniljpulver
25 g jäst
3½ dl vatten eller lite mer
2 msk kokosolja (med smak)

Fyllning: 10 färska, urkärnade dadlar som mosas och blandas med
1 msk kokosolja
2 tsk mald äkta kanel
½ dl vatten (justera mängden beroende på hur saftiga dadlarna är)

Blanda alla torra ingredienser med smulad jäst. Tillsätt vatten och kokosolja (min var halvflytande) och arbeta ihop till en kladdig deg. Låt jäsa 30 min eller mer. Gör fyllningen. Fördela hälften av deg-smeten i 16 silikonformar med hjälp av två skedar. Klicka fyllningen ovanpå och tryck ut den så att den täcker smeten. Fördela resten av degen övanpå och tryck ut den så att fyllningen täcks. Jäs ca 30 min till. Grädda mitt i ugnen, 200°C i 15-20 min. Låt kallna under bakduk om du orkar vänta så länge...

Bullarna är naturligt glutenfria, sojafria, äggfria, fröfria, vegan. Går att frysa om du inte äter upp alla samma dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar