lördag 11 augusti 2018

Krusbärspaj

Nu är krusbären mogna i vår trädgård! Vi har en buske (taggfri med gulgröna bär) som ger ganska OK skörd, och en liten buske (med blåröda bär) på tillväxt. Jag gillar att äta krusbären som de är, men de passar även utmärkt i paj. Om man nu kan kalla det paj, när det är så mycket smul i förhållande till bär... Gott var det uppenbarligen, för pajen försvann i ett nafs. Servera lämpligtvis med vaniljsås.

KRUSBÄRSPAJ (smulpaj)
5 dl gröngula krusbär
1 msk maizena majsstärkelse
4 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
100 g mjölkfritt margarin
rapsolja till lagom smulig konsistens

Snoppa krusbären (alltså: ta bort det bruna längst ner på bäret) och ta bort skaftet som krusbären sitter fast i busken med. Lägg dem i en smord pajform och strö maizena över. Blanda alla torra ingredienser med margarinet och smula ihop till en smuldeg. Tillsätt rapsolja om det är för små smulor eller mjöl kvar i bunken. Häll smulorna över bären (och garnera eventuellt med ett rött krusbär, som mina barn ville att jag skulle göra). Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 20-25 min. Servera med vaniljsås, veggogrädde eller vaniljglass.

Pajen är mjölkfri, äggfri, sojafri (kolla margarinet dock), nötfri, fröfri, vegan. Innehåller gluten och jag är inte säker på att den blir bra med glutenfritt mjöl. Testa gärna, använd då ett mjöl eller en mjölmix du gillar smaken på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar