lördag 9 juni 2018

Sommartårta (vegansk jordgubbstårta med sockerkaksmandelbottnar)

Här kommer ett recept på en somrig tårta, som jag bakade till min mammas födelsedag. Hon brukar bjuda på jordgubbstårta då, men det är ytterst sällan det finns svenska bär att tillgå redan första halvan av juni, när hennes födelsedag infaller. Personligen har jag aldrig gillat vaniljkräm i tårtor, men den som gillar det kan förstås använda det i fyllningen istället eller som tillägg till banan. Måtten nedan är ungefärliga - det enda jag mätte upp ordentligt var sockret av det enkla skälet att det ligger ett ½-dl mått i sockerburken.

SOMMARTÅRTA (VEGANSK JORDGUBBSTÅRTA)
Botten:
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1½ dl mandelmjöl
2-2½ dl vetemjöl
½ dl rapsolja
vatten till lagom konsistens, tror att jag använde ca 1½-2 dl

Smörj och bröa (med mandelmjöl) en lämplig tårtform - jag använde en rund form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Blanda alla torra ingredienser så att det inte är några klumpar kvar. Tillsätt vatten och olja och rör om till en slät smet. Häll den i formen. Grädda i 175 grader varm ugn (utan varmluft), på galler på nedersta falsen eller längst ner, ca 40 min eller tills kakan känns torr om du sticker en tandpetare i den och den inte kommer upp kladdig. Låt svalna helt, gärna över natten. Dela i så många bottnar du vågar - jag brukar inte chansa utan kör bara på två bottnar.

Fyllning:
Skivad banan (hur många som går åt beror på storlek)
vispad vegansk grädde (t.ex. havre- eller sojabaserad), 2 dl innan den vispas
färska jordgubbar (1 knapp liter till tårtan på bilden)

Lägg skivad banan på den ena tårtbottenhalvan (om man inte gillar banan kan man använda skivade jordgubbar eller någon god sylt istället, t.ex. rabarbersylt med kanel och vanilj som finns här på bloggen). Lägg den andra botten över. Bred eller spritsa vispad grädde över och runt. Dekorera med färska skivade jordgubbar. Om du kör med tre bottnar kan du ha ett lager skivade jordgubbar som lager nummer två:-). Klart att servera!

Tårtan är mjölkfri, äggfri, fröfri, sojafri (om du använder sojafri veggogrädde, t.ex. havrebaserad eller kokosbaserad) men innehåller "nötter" (mandel) och gluten. Mandelmjöl kan ersättas med mer vetemjöl eller något mjöl baserat på frön, t.ex. solrosfrömjöl. Glutenfri om man ersätter vetemjöl med glutenfri mjölblandning, t.ex. rismjöl + durramjöl + majsstärkelse + lite xanthangummi för säkerhets skull så att kakan inte smular så mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar