måndag 25 december 2017

Vegansk "kyckling" i grön curry med potatis, morot och kikärter

Strax före jul hittade jag fryst vegansk "kyckling", baserad på vete, i Örebros bästa sydosasiatiska butik (den ligger på Stortorget för den som är bekant med Örebro). Den var jag såklart tvungen att köpa hem (i synnerhet då den var från Malaysia) för att grabbligan skulle få smaka på den! Ungefär halva paketet använde jag till den här grytan, medan andra hälften serverades "naturell" eftersom mina kräsna barn är lite skeptiska till grytor i allmänhet och kikärter i synnerhet. Om man inte har veggokyckling går det utmärkt att använda valfritt köttsubstitut istället. Jag tror att det som är mest likt veggokycklingen är Oumph, eller torkade sojastimlor som blötläggs innan de steks.

VEGANSK "KYCKLING" I GRÖN CURRY med potatis, morot och kikärter
300 g vegansk "kyckling" eller annat veggokött ("våtvikt", använder du torkade sojastimlor - ca 100 g torr vikt)
5-6 skalade tärnade potatisar
2 stora morötter i slantar
5-6 dl kokta kikärter (jag kokade egna denna gång, motsvarar ca 2 burkar)
1 burk (400 ml) kokosmjölk
3-4 dl vatten eller kokspad från kikärterna
1-2 msk grön currypasta (OBS! Läs innehållsförteckningen! Inte helt ovanligt att currypasta innehåller fisksås eller räkpasta)
olja till stekning
salt efter behag

Dela "kycklingen" i mindre bitar om de är stora och stek sedan så att bitarna får färg.Ta upp ur stekpannan. Fräs potatis och morötter i 5-10 min eller tills de också får lite färg. Tillsätt kikärter (om du använder hemkokta), vätska, currypasta och låt sedan puttra på medelvärme utan lock tills potatisen är mjuk.Tillsätt mer vätska om det blir för torrt. Blanda ner kycklingen (och burkkikärter om du inte har hemkokta), värm, salta och servera sedan med ris.

Den här rätten är sojafri (om man använder samma köttsubstitut som jag använde), nötfri, äggfri, mjölkfri, men innehåller kokosmjölk. Kan göras glutenfri om man använder sojabaserat köttsubstitut istället för vetebaserat men då blir rätten förstås inte sojafri längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar