söndag 24 december 2017

Linslimpa till jul (Julpaté)

Den här linslimpan var min "standardjulrätt" de första åren jag var vegan - vid sidan av den obligatoriska senapspanerade kålroten då... Mycket god har jag för mig - men nu har jag inte gjort den på flera år. Inte heller i år. Jag har fullt upp med att otåligt vänta på minstingens ankomst, och med att uthärda dagar av förvärkar som inte leder någonstans. Tyvärr blir det inte någon bild, men eftersom jag höll på att leta ihjäl mig efter receptet, lägger jag upp det här på bloggen också, så att jag hittar det NÄSTA år åtminstone! Tyvärr vet jag inte riktigt varifrån ursprungsreceptet kommer, eftersom jag bara har det på utskrivna pappersark som jag plockade med mig från någon hälsokostbutik på 1990-talet. Jag har ändrat lite - efter hur jag brukar göra det. 

LINSLIMPA TILL JUL (JULPATÉ), många portioner
4 dl gröna linser
8 dl vatten
1 buljongtärning (vegansk)
1 stor hackad rödlök

3 dl röda linser
6 dl vatten
½ buljongtärning (vegansk)
2 msk chilisås (antingen sweet chilisauce eller tomatbaserad)
3 dl mixade/malda mandlar (kan ersättas av t.ex. solrosfrön om du är allergisk mot mandel)
1 tsk spiskummin
2 tsk oregano
2 msk polenta eller hirsmannagryn
2 msk grov senap
2 msk glutenfritt ströbröd (eller mer polenta/hirsmannagryn)

Koka gröna linser och lök mjuka i vatten + buljongtärning (tar ca 30 min). Häll av överflödig vätska och låt svalna. Koka de röda linserna i vatten + buljongtärning + chilisås (tar ca 15 min). Låt svalna. Blanda gröna och röda linser med mandel, kryddor och polenta till en smidig färs. Forma den till en limpa och lägg i smord, ströbröad ugnssäker form. Bred senap över och strö sedan på ströbrödet. In i ugnen, 200 grader, i 20-25 min. Servera med kokt brysselkål och rödkål.

Linslimpan är sojafri, glutenfri, äggfri, mjölkfri, vegan. Innehåller mandel (stenfrukt) - byt mot t.ex. solros- eller melonfrön för mandelfri/nötfri version. Innehåller baljväxter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar