onsdag 22 november 2017

Sötpotatissoppa med kokosmjölk, ingefära och potatis

Vad kan man göra av ingredienserna på bilden om man lägger till buljongtärning och 1 liter vatten? Jo, en smarrig sötpotatis-potatissoppa, smaksatt med ingefära. Jag serverade den med färskt bröd, hemgjord hummus och mjölkfritt margarin som lunch på barnens släkt-födelsedagskalas. Tyvärr missade jag att fotografera den färdiga soppan innan allt utom 1 dl var uppäten - och den decilitern råkade jag slänga ner i en smet jordnötsbiffar innan jag kom ihåg att fota den:-/. Hur som helst - här kommer receptet:

SÖTPOTATISSOPPA MED KOKOSMJÖLK, INGEFÄRA OCH POTATIS (4-8 port beroende på tillbehör)
1 rejäl sötpotatis (ca 500 g)
ca 600 g potatis
½ hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
1-2 msk hackad färsk ingefära
1 liter vatten
1-2 buljongtärningar (jag använde en, eftersom jag inte vill ha en för salt soppa)
1 burk (400 g) kokosmjölk
rapsolja att steka i

Skala sötpotatis och potatis och skär i bitar. Fräs lök, vitlök och ingefära i rapsolja tills löken är mjuk. Tillsätt sötpotatisbitarna och stek någon minut till innan potatisen blandas ner med vatten och buljongtärning. Låt koka upp och sjud sedan i ca 20 min eller tills grönsakerna är ordentligt mjuka. Mixa soppan slät. Tillsätt kokosmjölken och smaka av. Värm om du tycker att soppan är för kall. Servera med bröd och pålägg.

Man kan även smaksätta soppan med lite rivet skal av lime eller citron. Om det inte var för sönerna, skulle jag nog ha gjort det, men de brukar vara lite skeptiska mot just citrusskal i mat.

Soppan är äggfri, mjölkfri, nötfri, fröfri, sojafri, glutenfri, vegansk - förutsatt att buljongtärningarna är det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar