onsdag 8 november 2017

Glutenfritt veganskt fröknäcke utan olja

Just nu är jag gravid med vårt tredje barn. Det var inte riktigt meningen och absolut inte planerat att det skulle bli en bebis till, men nu är det som det är, och vi ser fram emot den nya lilla familjemedlemmens ankomst runt årsskiftet. Precis som under mina två tidigare graviditeter har jag tidvis mått illa och haft svårt för att äta. Med de andra två har söta saker fungerat, medan det med denna lilla plutt har varit mer "riktig mat" som har lockat. I början var jag helt besatt av jalapeno och fefferoni. Det har jag aldrig någonsin gillat tidigare. Kroppen är bra konstig! Hur som helst - det här fröknäcket var en fullträff en dag när jag absolut inte var sugen på någonting. Jag brukar tycka att just fröknäcke baserat på majsmjöl har en tendens att bli väldigt oljigt om man bakar det på "det vanliga" receptet (som finns här och säkert på en massa andra bloggar och receptsidor också). Därför testade jag att utesluta oljan i denna sats. Blev mycket bättre! Jag mätte inte ingredienserna särskilt noga - det gör jag sällan när jag bakar - så alla volymer är på ett ungefär. Slängde i de frön jag för tillfället hade hemma. Kan lätt ersättas med andra frön man gillar.

GLUTENFRITT VEGANSKT FRÖKNÄCKE UTAN OLJA, 1 stor plåt
1 dl solrosfrön
3/4 dl kokosflingor (riven kokos)
3/4 dl linfrön
½ dl melonfrön
2 msk chiafrön
2 msk hampafrön (skalade)
2½ dl majsmjöl
½ tsk salt (mer om du vill, jag använder normalt sett väldigt lite salt i bakverk och bröd)
ca 2½ dl kokande vatten (tillsätt mer om degen blir för torr, ska hålla ihop och vara lite kladdig men absolut inte rinnig)

Blanda alla torra ingredienser och salt. Tillsätt vatten och rör ihop till en deg som håller ihop och är lite kladdig men absolut inte kletig eller rinnig. Platta ut med fuktad hand på ugnssäker silikonduk (jag tycker att det är enklast) lagd i långpanna eller på plåt. Alternativt kan du kavla ut degen tunt mellan två bakplåtspapper. Lägg på plåt. Dra sedan bort det översta bakplåtspappret innan gräddning. Skåra knäcket i lagom stora bitar. Grädda i 125-150 grader, mitt i ugnen, i 40-50 min. Om det börjar bli bränt men inte torkat än, sänk ugnsvärmen och låt eftertorka med ugnsluckan på glänt (eller varmluftsfläkten igång) på lägre temperatur eller i eftervärmen. Bryt i bitar när knäcket kallnat och servera sedan torrt. Ber om ursäkt för usel bild - det är svårt att få bra ljus när det är grått och mörkt ute...

Fröknäcket är nötfritt, mjölkfritt, äggfritt, sojafritt, glutenfritt, vegansk. Utan tillsatt socker och olja. Innehåller inga allergener på "allergilistan" av ingredienser som enligt lag måste deklareras på ingrediensförteckningar med extra tydlig text. Däremot kan känsliga individer reagera på solrosfrön som är släkt med bl.a. morot, palsternacka och selleri. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar