söndag 11 december 2016

Indiskinspirerad gryta med sötpotatis, kikärter, morot och kokosmjölk

Receptet till den här grytan hittade jag här. Jag hade inte alla kryddor hemma, och ville dessutom ha mer grönsaker, så jag ändrade receptet en hel del. Mindre vatten tog jag också - ville inte att det skulle bli soppa av det hela. Till serverades basmatiris och mango chutney.

INDISKINSPIRERAD GRYTA MED SÖTPOTATIS, KIKÄRTER, MOROT OCH KOKOSMJÖLK
3 gula lökar (små), halverade och tunt skivade
2-3 vitlöksklyftor, tunt skivade (jag använde 4 pyttesmå och en stor)
½ msk kokosolja
1 sötpotatis, grovriven (ca 300 g)
3 tunt skivade morötter
2 tsk finriven ingefära
1 msk curry
1 tsk kalonji /nigella seeds
½ msk spiskummin
1 tsk malen koriander
½ tsk malen kanel
½ tsk malen kardemumma
1 dutt malen kryddnejlika
½ tsk gurkmeja
1 buljongtärning 
1 burk (400 ml) light kokosmjölk (6% fett)
½ dl vatten
15 cm zucchini i halvmånar
1 tunt skivad paprika
2 plommontomater i klyftor
1 tetra (380 g) kikärter
1 burk (400 g) minimajs i mindre bitar
limejuice
salt, peppar

Fräs lök och vitlök i kokosolja tills löken nästan är mjuk. Tillsätt sötpotatis, morot och ingefära och fräs vidare i ca 5 min. Tillsätt alla kryddor, buljongtärning, kokosmjölk och vatten. Låt puttra under lock i ca 20 min. Blanda ner zucchini, paprika och tomater. Låt koka i 5 min till. Rör ner kikärter och minimajs och låt allt bli genomvarmt. Smaka av med lime, salt och peppar. Klart att servera!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar