söndag 18 december 2016

Naturligt glutenfria lussekatter 2016

Årets glutenfria lussekattsbak blev sent... 18 december. Jag åkte på en riktigt rejäl virusinfektion och hade hög feber i två veckor i slutet av november-början av december. Blev feberfri lagom till lillprins bus 4-årsdag, för att sedan få feberfrossa igen i slutet av samma vecka. Resulterade i en natt på sjukhusets infektionsavdelning för utredning och misstänkt bakteriell lunginflammation. Febern gick tack och lov ner snabbt igen, så jag fick åka hem efter lungröntgen. Väl hemma igen hade jag inte direkt massor av energi men var uttråkad, så då fick det bli lite "kökstjänst". Och då slängde jag ihop de här lussekatterna - recept inspirerat av det här. Lite klibbiga i konsistensen även som gräddade men de slank ner i min mage utan större problem.

NATURLIGT GLUTENFRIA LUSSEKATTER 2016
50 g amaranthmjöl
50 g fullkornsmajsmjöl
50 g klibbrismjöl (glutinous rice flour)
50 g tapiokastärkelse (tapioca starch / tapioca flour)
20 g jäst
50 g kokossocker
1 pkt (0.5 g) saffran
1 msk kokosolja
ca 250 g vatten
6 g psylllium (Finax)
6 g xanthangummi
russin och valfritt glutenfritt mjöl till utbakning

Blanda alla torra ingredienser utom psyllium och xanthangummi. Tillsätt vatten och kokosolja. Rör om ordentligt så att ingredienserna blandas. Strö psyllium och xanthangummi över. Rör om igen tills det blir en kladdig deg. Låt den jäsa övertäckt (jag bakar i gryta, mycket enkelt att lägga över ett lock för jäsningen) i ca 2 timmar.

Forma till lussekatter och dekorera med russin. Tips 1: Detta görs enklast genom att först dela degen i 10 delar med hjälp av en sked, sedan med fuktade händer forma en degklump i taget till "ormar" genom att trycka ut dem i handen. Försök INTE lägga dem på bakbord och knåda som en vanlig deg. Det kommer bara att fastna. Tips 2: Snurra in russinen i degen när lussekatterna formas så att de inte blir brända och ploppar ut i ugnen. Man kan även göra små knyten fyllda med t.ex. äppelmos eller mandelmassa + margarin, eller blanda russin i degen och skeda ut bullar direkt på plåten. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa 30-60 min till. Grädda, 200 grader, 10-15 min. Låt svalna.

Lussekatterna är mjölkfria, äggfria, glutenfria, fröfria, nötfria. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar