onsdag 21 december 2016

Naturligt glutenfria skurna pepparkakor

Ett annat julrecept jag provade i år inspirerades av detta. Har tänkt baka dem i flera år men inte kommit till skott. Med tanke på hur sjuk jag har varit hela december i år, kändes skurna pepparkakor som hela familjen kunde äta, som en bra kompromiss, när jag inte hann göra någon vanlig pepparkaksdeg innan jag blev dålig. Jag hade dock inte alla ingredienser hemma, så det fick bli en egen variant av receptet.

NATURLIGT GLUTENFRIA SKURNA PEPPARKAKOR
1 dl kokossocker
½ dl agavesirap
1½ msk kokosolja
2-3 msk vatten
2 dl bovetemjöl
1 dl amaranthmjöl
1 knapp tsk bikarbonat
2 tsk kanel
½ tsk kardemumma
1 krm malda nejlikor
½ msk nyponmjöl
1 msk solrosfrön

Smält ihop kokossocker, kokosolja, agavesirap och 1 msk vatten. Blanda alla torra ingredienser. Rör ihop sockerblandningen med de torra ingredienserna och arbeta in så mycket vatten att det går att forma till en deg. Forma till två "korvar" och ställ dem i kylen i några timmar. Skär i tunna skivor. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda, 175 grader i 10-15 min beroende på hur hårda du vill ha kakorna och hur tunt skurna de är (kortare gräddningstid för tunt skurna kakor, kortare tid ger mjukare kakor). Låt svalna och förvara sedan i burkar.

Pepparkakorna är mjölkfria, äggfria, glutenfria, vetefria, nötfria, vegan. Innehåller frön och en del kryddor som vissa kan vara allergiska mot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar