fredag 3 april 2015

Seitan-bönstek nästan som Hovkonditorns

Det händer inte så ofta att jag följer recept när jag bakar och lagar mat. Inte heller denna gång lyckades jag med den bedriften. Dels saknade jag några ingredienser. Dels var jag för lat för att plocka fram måttsatsen. Och eftersom ursprungsreceptet ändå finns här, tyckte jag inte att jag behövde vara så noggrann om jag skulle vilja upprepa konceptet. Till steken serverades potatis. Mannen gillar potatismos. Det gör inte barnen. 5-åringen föredrar klyft- eller hasselbackspotatis och 2-åringen förstår sig knappt på potatis över huvud taget. Men på förskolan äter han det enligt uppgift med god aptit. Tyvärr blev det inte någon superhit med seitan den här gången heller. Smaken var det inte något fel på. Tvärtom! Men mannen har svårt för konsistensen på seitan, och 5-åringen tycker som pappa för det mesta. 2-åringen var sjuk de gånger seitansteken serverades (i olika former), och då äter han aldrig särskilt bra. Strimlad och knaperstekt gick den dock ner till slut (jag HATAR att slänga mat).

SEITAN-BÖNSTEK NÄSTAN SOM HOVKONDITORNS
1 tetra stora vita bönor (230 g avrunnen vikt)
3-4 dl seitanmjöl (veteglutenmjöl)
2 tsk vitlökspulver
1 tsk kinesisk "five spices"-krydda
1 msk blandade örtkryddor (timjan, oregano, rosmarin, salvia)
1-2 msk näringsjästflingor
1 krm vitpeppar
1½ msk coconut aminos
2 msk kallpressad rapsolja
2-3 dl vatten

Skölj bönorna och mosa dem. Tillsätt övriga ingredienser. Knåda ihop till en deg. Arbeta den i ca 5 min och låt den sedan vila i någon timme. Forma till en "limpa", som lindas in i smort aluminiumfolie. Grädda i ugnen, 175 grader, i 60 min. Låt svalna lite innan du skär upp den i fina skivor. Gott att servera med svampsås och kanske även gelé! Och grönsaker förstås!

Seitan-bönsteken är nötfri, fröfri, sojafri, mjölkfri, äggfri. Innehåller gluten och kokos. Personer som är allergiska mot soja och/eller jordnötter kan reagera på baljväxter (vita bönor). Om du tål soja går det bra att byta ut coconut aminos mot vanlig soja istället. Mycket billigare och enklare att få tag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar