söndag 7 juli 2013

Knaperkakor extra allt

I de här kakorna slängde jag ner lite småslattar av rester som fanns kvar i våra skåp. Av någon anledning brukar det samlas en mängd påsar med pyttelite kvar i varje. Ungefär som att det i mitt barndomshem fanns tio kakpaket med en kaka kvar i varje eftersom ingen vågade äta upp den sista (och trodde att det inte skulle märkas att de hade nallat av kakorna när det fanns fler än en kvar). Luktade himla gott under gräddningen och smakade även så.

KNAPERKAKOR EXTRA ALLT
1 dl solrosfrön
100 g riven mandelmassa
75 g hackad mörk choklad
½ dl sultanarussin
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1½ dl socker
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
4 msk tahini
3/4 dl mjölkfritt margarin
lite vatten

Blanda alla torra ingredienser. Arbeta in tahini, margarin och så mycket vatten att det blir en deg. Forma till små kulor, lägg på bakplåtspappersklädd plåt, och platta till litegrann (kakorna flyter ut lite till sedan när de är i ugnen). Grädda i 15 min, 175 grader med varmluft eller 200 grader utan. Låt svalna och förvara sedan torrt och svalt (t.ex. i en plåtburk).

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut=)

    Verkar vara en trevlig blogg det här, ska jag fortsätta följa=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack!!! Vad roligt att du gillar bloggen! Den blir lite lidande av att jag har rätt fullt upp med barnen, men jag försöker hinna med den också. Och extra motiverande är det när jag får feedback på vad ni som besöker den tycker:-D.

      Radera