torsdag 25 juli 2013

Glutenfria seghårda chokladkakor

Försök pågår... Jag har lääänge letat efter och varit sugen på chokladkakor ihoplagda med mintcreme emellan, typ som Oreo-kex, fast med mintsmak istället för vaniljsmak på kladdet. Så jag mailade vegankakgurun Karolina Tegelaar för att kolla om hon hade något testbakat recept på lut. Det hade hon inte, men några timmar senare dök det här tipset upp i min inbox. Givetvis kunde jag inte hålla mig, utan testbakade med de ingredienser jag hade hemma, och gjorde som vanligt om receptet för att få det en smula nyttigare. Dock misslyckades jag tyvärr med att få till de där hårda fast ändå möra, ganska tjocka kakorna som jag EGENTLIGEN ville ha. Det blev lite för mycket vatten i degen (inte lätt att baka med två halvgriniga småbarn/spädbarn hemma), men smaken var det inget fel på. Och några timmar efter provsmakningen konstaterade jag bittert att jag fortfarande inte tål kakao när jag vaknade och mådde superilla:-(.

GLUTENFRIA SEGHÅRDA CHOKLADKAKOR
1 dl kikärtsmjöl
½ dl rismjöl
½ dl glutinöst rismjöl (eftersom det vanliga rismjölet tog slut)
½ dl tapiokamjöl
½ dl råsocker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1 krm bikarbonat
3 msk kokosolja
2 msk lönnsirap
4-5 msk vatten (5 msk är för mycket dock!)

Blanda ihop alla torra ingredienser. Tillsätt kokosolja, lönnsirap och så mycket vatten att det går att få ihop alltsammans till en smidig deg (som inte kladdar). Låt degen vila en stund i kylskåp. Forma sedan små kulor (hasselnötsstora) och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Tryck till varje kula så att den blir till en 2-3 mm tjock rundel. Grädda i 175 grader, 12-15 min (om du tar ut dem nu blir de sega), samt 5 min på varmluft vid samma temperatur. Låt sedan eftertorka i avstängd ugn (för att få dem hårda).

Fylllning: 2 dl florsocker, 1 msk kokosolja, 2-3 msk kokosfibermjöl, några droppar pepparmintolja/-arom och några matskedar vatten blandas ihop till en fast kräm. Bred ut den på hälften av kakorna och täck med den andra hälften. Servera ganska bums så att inte kakorna suger åt sig för mycket fukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar