lördag 20 juli 2013

Glutenfria proteinkryddknex

De här små kexen är rena rama proteinbomberna. Jag äter dem som snacks... Eller som tilltugg till mat och mellanmål. De är ganska stenhårda, så akta tänderna om du vågar dig på att baka dem! Kryddorna kan bytas ut mot andra, och likaså kan du använda andra mjölsorter än de föreslagna. Givetvis kan den som vill platta ut degen till en stor platta och grädda den lite längre. Ta sedan ut och skär i kexstora bitar. Jag tycker att det är enklare att rulla små kulor och platta till dem en och en, så därför gör jag så. Ibland byter jag ut kokosmjölet mot hampaproteinpulver och använder teffmjöl och pofiber istället för kikärtsmjöl. Knexen blir lite som knäckebröd i konsistensen då. Kryddorna ersätter jag med torkad dill och chiliflingor, eller med carob, mesquitepulver och kanel. Jättegott!

GLUTENFRIA PROTEINKRYDDKNEX
1 dl linfrön
½ dl chiafrön
1½ dl sojaproteinpulver (jag använder en sort som heter Pro 92 och innehåller lite sötningsmedel och vaniljarom)
2 dl kikärtsmjöl
1 dl kokosfibermjöl (60% fiber, 20% protein, 10% fett)
3/4 dl fibrex (Finax, Daniscos är grövre)
1 msk kalonji (Nigellaseeds, lökfrön, svartkummin - kärt barn har många namn)
1 msk oregano
1 msk vitlökspulver
1 tsk rosmarin
vatten till lagom konsistens, ca 4-5 dl

Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt så mycket vatten att det går att forma alltsammans till en smidig deg. Rulla små kulor, lägg på bakplåtspappersklädd plåt och platta ut till tunna rundlar. Grädda i ugnen, 150-175 grader med varmluft i 20-30 min. Låt gärna stå kvar inne i ugnen på eftervärmen med ugnsluckan på glänt för att torka till lite extra. Om du INTE har varmluftsugn: grädda en plåt i taget, 175-200 grader i 20-30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar